Joe Lynn Turner - s/t

Band: Joe Lynn Turner
Titel: Joe Lynn Turner
Bolag: MTM

Joe Lynn Turner. Namnet förpliktar. Efter hans insatser med bl.a. Rainbow och Yngwie Malmsteen är han en av mina husgudar. Jag gillar hans röst som jag tycker passar kanon till framförallt bluesbaserad hårdrock. Det är också vad vi bjuds på när JLT åker ner i CD-spelaren. Det här känns som Turners bästa soloplatta. Hans tidigare alster har bestått av en blandning av pop, rock och soul. En ganska ointressant mix. Här pratar vi hårdrock, om än inte någon nyskapande sådan. Kanske är det ett resultat av att den hårdare musiken blir alltmer rumsren igen. Öppnaren "In cold blood" är ett av plattans bästa spår. En riktig uptemporökare som sätter tonen. Därefter riffar man igång "Jump start" som har en Led Zeppelinkänsla över sig, bl.a. med sina tunga trummor á la Bonham. En höjdare är också balladen "Love don´t live here". En smakfullt arrangerad historia. Vidare kan nämnas att "Crying out loud" har ett gammalt hederligt bluesgung som får en att rysa av välbehag. I "Driving with my eyes closed" påminns vi om hans förflutna i Rainbow. Riffet i "Hit the Switch" känns då betydligt modernare. Lite  nedstämt faktiskt. Fotbollskören i refrängen ger den också en lite "rough feeling". Produktionsmässigt är det hela förstås klanderfritt och grabbarna som backar honom sköter sig också med bravur.

Det negativa med plattan är väl att den blir en sorts musikens "Har ni hört den förut?". Så här låter Joe Lynn Turner när han sjunger med Glenn Hughes, så här låter Joe Lynn Turner när han sjunger med Brazen Abbot och så här låter han när han kör solo. Materialet blir emellanåt väldigt likriktat. Det skulle vara kul att höra honom sjunga lite mer melodiös hårdrock. Kapaciteten finns definitivt. Jag hade kanske förväntat mig lite mer, men det kan ju inte Joe Lynn Turner lastas för. Klart godkänt.