Insania - A New Dimension

Band: Insania
Titel: Fantasy - A New dimension
Bolag: No Fashion

Recensent: Johan Engström

1999 släppte svenska power metalbandet Insania debutplattan "World of ice", en godkänd platta men med något sunkig produktion. Året därpå kom så platta nummer två "Sunrise in riverland", en platta som imponerade på undertecknad och som visade att bandet mognat och utvecklats enormt. Tack vare producenten Mikko Karmila som även jobbat med Stratovarius, Sonata Arctica, mfl fick "Sunrise in riverland" även ett enormt mycket bättre sound än debutplattan. När nu bandet släpper sitt tredje alster; "Fantasy" har tyvärr inte mycket hänt. Sångaren David Henriksson har lämnat bandet och ersatts av Ola Halén. Ola verkar visserligen vara en helt okej sångare som även verkar kunna ta högre toner än David men jag gillade verkligen David's röst och tycker absolut att hans röst passade bättre till Insania's musik. Dessvärre håller även Fantasy lägre klass än "Sunrise in riverland". Plattan innehåller visserligen mer solon än tidigare, men många solon känns ibland väldigt grötiga och inte alls genomtänkta. Jag gillar verkligen Insania's gitarrslingor men så fort det blir lite mer avancerade solon känns det nästan som det bara flyger omkring en massa toner utan genomtanke. Låtmaterialet känns även det sämre än på föregående platta. Visst finns det ett par guldkorn så som titelspåret "Fantasy" samt "Face the king" och "Mankind" men iövrigt känns låtarna lite väl tama. Till er som ännu inte hört Insania rekommenderar jag er att införskaffa deras föregående platta "Sunrise in riverland" och hoppas att nästa platta blir bättre, för jag VET att Korsbäck och grabbarna kan bättre än så här!