Amorphis - Far from the Sun (7)

Band: Amorphis
Titel: Far from the Sun
Bolag: Virgin

Recensent: Joakim Roos

Den finska hårdrockbomben har varit i det närmaste explosionsartad de senare åren. Nightwish, Children Of Bodom, Stratovarius, Sentenced och Sonata Arctica har alla nått oerhörda framgångar och legat högt placerade på den finska försäljningslistan. Själv är jag ingen större vän av finsk hårdrock, men det finns ett band jag länge tyckt om. Och nu är de skivaktuella igen. Jag pratar naturligtvis om Amorphis. De började som ett death metal-band i början av 90-talet, men har under årens lopp genomgått en rejäl förändring och är i dag snarare ett goth-band á la Paradise Lost, fast med kraftiga 70-talsvibbar. Bäst var de i mitt tycke på klassikern "Tales From The Thousand Lakes", då de fortfarande spelade death metal, men även de två efterföljarna "Elegy" och "Tuonela" är fantastiskt bra. "Am Universum" från 2001 var dock ett riktigt nerköp. Skönt då att Amorphis är på rätt spår igen. Skillnaden jämfört med "Am Universum" är egentligen hårfin, men här funkar det plötsligt. På "Am Universum" var det för mycket flum och konstiga ljud, på "Far From The Sun" har bandet sansat sig något, och fått fram ett album som låter som ett mellanting mellan "Elegy" och "Tuonela" ungefär. Ni som hört Amorphis innan vet alltså vad ni har att vänta er. Gotiskt färgad hårdrock med mycket 70-tal i form av orglar och flum. "Killing Goodness" påminner inte så lite om Spirtual Beggars tonkonst. Inledande "Day Of Your Beliefs" inleder med en väldigt vacker folkmusikinspirerad slinga, och för tankarna till "Tuonela". Kanske skivans bästa låt. Här finns några låtar som framstår som ganska anonyma, men i det stora hela är "Far From The Sun" en rejäl uppryckning. Med majorbolaget Virgin i ryggen kommer kanske Amorphis äntligen få det stora genombrott de så länge förtjänat.