Human Temple - Insomnia

Band: Human Temple
Titel: Insomnia
Bolag: MTM

Heavy Metaltrenden under 80-talet satte inte bara sina spår i Sverige, utan även bland massorna i Finland. 1986 startade två tonåringar i Åbo sitt första band. Det var sångaren Janne Hurme och trummisen Petri Lehto som startade embryot till Human Temple. Efter att ha spelat med olika band så blev den gode Janne så småningom schlagersångare, men han glömde aldrig sina rötter. Därför kunde i alla fall Human Temple bildas 1998. Under 2002 skickades en första demo runt bland skivbolag och webzines. Man fick bra respons och bestämde sig 2003 för att spela in sin debut. För att addera lite extra så bjöd man in några finska kanongitarrister till studion. Emppu Vuorinen (Nightwish), Jani Liimatainen (Sonata Arctica) och Erkka Korhonen (Urban Tale) deltar alla på inspelningen. Med den färdiga plattan i handen fick man sedan kontrakt med MTM. Hur låter det då? Jo, detta är ännu ett släpp med traditionell hårdrock i modern tappning, som det senaste året blivit allt vanligare. Låtarna bär definitivt 80-talsprägel. "I´m Sorry" är en skön öppnare med riktigt klistrig refräng. Den bjuder på ett snyggt körarrangemang, och en skön orgel som minner om Deep Purple. Det är plattans bästa spår. Nästa låt, "Goin All The Way" är också bra, med sitt luftiga arrangemang. En annan favorit är "Judas My Brother". En tung sak med lite mer modernt sound. Mellan dessa dyker de upp en del fillers, men ingen direkt dålig låt. Man blandar upp med några ballader, vilket ger ett balanserat intryck. En solid release.