Highlord - Medusa's Coil

Band: Highlord
Titel: Medusa's Coil
Bolag: Arise Records

De flesta italienska power metal-band verkar vara stöpta i samma form. Det är ju inte så där jätte lätt att höra skillnad på band som Labyrinth, Vision Divine, Orion Riders och Dragonhammer för att ta några exempel. Highlord låter också precis som dessa band. Inte särskilt originellt alltså.

Efter ett par genomlyssningar av "Medusa's Coil", som tydligen ska vara Highlords fjärde fullängdare, är jag skeptisk. Det låter väldigt intetsägande. Nu när skivan snurrat ytterligare några varv har det börjat hända saker. Det här är ju inte alls pjåkigt. Så gott som alla låtar har höjt sig och ur den från början anonyma och gråa massan har åtminstone ett par-tre låtar växt fram och blivit riktigt trevliga att lyssna på. Bäst är den avslutande och nästan nio minuter långa "The Hand of God" som är en ganska omväxlande historia med både growl(!) och kvinnosång.

Det finns alltså åtminstone några starka spår på skivan, det är välspelat, sången är helt OK och produktionen likaså. Det jag är mest kritisk till är Highlords totala brist på egen identitet. Det känns som att man har hört det mesta förut. Dessutom är det så att även om skivan har växt så finns det ändå några låtar som känns som utfyllnad och balladen "Where my hero lies" är faktiskt rätt seg.

Helhetsintrycket av "Medusa's Coil" är att skivan trots allt är ganska bra, men om du inte är manisk samlare av italiensk power metal ser jag ingen som helst anledning till att du ska köpa den här skivan. Highlord tillför inget nytt.