Gary Moore - Live at Monsters of rock

Band: Gary Moore
Titel: Live at Monsters of rock
Bolag: Sanctuary

Jag är inte direkt stormförtjust i liveplattor. Jag tillhör skaran som tycker att man ska uppleva en konsert på plats för att uppskatta den till fullo. Med det menar jag att det totala intrycket är viktigt. Egentligen viktigare än hur det låter. Man vill se sina favoriter och känna atmosfären. Man vill också få sig lite udda versioner av sina favoritlåtar till livs. Man kan idag lägga om i stort sett allting i studio i efterhand för att få det att låta bättre, men man kan också låta bli att göra det. Följden av den andra metoden blir ofta att arrangemangen lämnar en hel del i övrigt att önska, och eftersom jag dessutom tillhör skaran som gillar musik med stora välljudande produktioner och feta körpålägg så kan liveskivor kännas rätt beiga ibland, även om jag egentligen gillar artisten. Med det sagt är det dags att kasta sig över inspelningen från en av Gary Moore´s konserter på "Monsters of rock"-turnén i våras. Vad han än väljer att spela live så blir det en hel del klassiker. Här radar han upp låtar som "Out in the fields", "Wishing well" och "Parisienne walkways". Förutom att man saknar Phil Lynott så är det riktigt kul att höra energin i "Out in the fields". Här bjuder man också på lite publikfrieri och ett mastodontslut. När man lyssnar på extranumret "Parisienne walkways" så infinner sig gåshuden, som alltid. Riktigt skönt strängbänderi. Han kompas av Cass Lewis (Ex Skunk Anansie) på bas och Darrin Mooney (Primal Scream) på trummor. De låter tight och bra, även om gitarrspelet givetvis är huvudnumret. I "Guitar intro" så öser den gode Gary på bra med guran och publiken älskar det förstås. På blueskontot finns en slow version av "Don´t believe a word" och "Walking by myself". Jag tycker personligen att det är skönt att den gode Gary´s tyngsta bluesperiod verkar vara över. Tillhör man skaran som gillar Gary Moore och dessutom traditionella liveskivor så skaffa gärna denna skiva.