Fission - Crater

Band: Fission
Titel: Crater
Bolag: Napalm

Recensent: Claes Wiberg

Exakt vad en fission är kommer jag inte ihåg - jag måste ha haft idrottsdag på den fysiklektionen; det var något med delning av atomkärnor - men vad jag med säkerhet kan slå fast är att den taskiga mixen förtar mycket av nöjet med denna i övrigt intressanta platta. Fission består av Vintersorgs livetrummis Benny Hägglund (som här hanterar både trummor, bas och gitarrer), samt mr. Vintersorg själv (Andreas Hedlund), som sköter sången och de elektroniska elementen. Och i biografin kan man utläsa att Fission till största delen är herr Hägglunds skötebarn.

Atomklyvarna i Fission spelar en egensinnig hybrid av intrikat thrash uppblandad med lite dödsvibbar, som främst ger sig till känna genom dödssången, vilken snyggt blandas ut med aningen Mars Volta-minnande skönsång och knepiga arrangemang som får mig att tänka på At The Drive-In. Låter det rörigt? Det är det också. En del av röran ligger i musiken - och det är en komplimang - men tyvärr ligger en hel del av oordningen i mixen också. Ljudbilden är helt enkelt inget vidare - Benny framstår som en sämre trummis än han är, då virveln ligger för högt i mixen i relation till kaggarna, medan keyboardprylarna (som ligger för lågt i mixen) och gitarrerna flyter in i varandra. Dålig separation mellan instrumenten, som vi säger i (host) branschen.

Låt dock inte detta avskräcka dig från att kolla upp Fission. Trots den lite väl grötiga mixen lyckas Fission helt klart fånga mitt intresse. Det låter udda - vilket är en egenskap som alltid lyckas charma eder skribent - och trots att det inte är ett "fan-vad-jävla-asbäst"-album, så kommer Fission långt i alla fall. Styr de upp en schysstare produktion till nästa gång, så kommer de att komma ännu längre.

Medan de gör det, så tror jag att jag ska ta och lyssna på den här skivan en gång till.