Finnugor - Darkness Needs Us

Band: Finnugor
Titel: Darkness Needs Us
Bolag: New Aeon Media
Betyg: 4/10

Recensent: Mattias Nilsson

Här är det verkligen tanken som räknas. Gästlistan är lång och imponerande: med sångare och musiker från bl.a. Mayhem, Windir, Siebenbürgen och Anorexia Nervosa skulle detta lätt kunna bli ett mästerverk som får mig att storkna" I tanken ja. I min verklighet påminner detta mer om en gammal samlingsskiva från Holy- och Season Of Mist Records jag brukade lyssna på i mitten av 90-talet. Dock har min musiksmak och kräsenhet ändrats en hel del sedan dess, till Finnugors nackdel. Detta är symfonisk black metal, det kan jag gå i god för, och visst funkar den att lyssna på om man är musikfanatiker, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den till någon inom min närmsta vänkrets. Sångarnas insatser är det inget som helst fel på, Attila (ex-Mayhem) inleder starkt med titelspåret, och RMS Hreidmarr från Anorexia Nervosa gothzynthar till det ordentligt i Forest of Bane, så helt omöjlig är ju inte skivan. Musiken känns på något udda sätt väldigt, eh, fransk? Med lite folkmusik, orientaliska slingor och trummaskin hålls variationen hög, men det känns inte som något genomtänkt album, snarare som en sammansatt röra av låtar som är anpassade för den respektive sångaren. För att klargöra: Det är en ny sångare för varje spår, vilket gör mig mäkta förvirrad då jag tror min skivspelare fått fnatt och spelar tre skivor samtidigt. Nej, detta lär jag inte lyssna på många gånger, då håller jag mig hellre till så "oäkta" BM som Cradle of Filth och Dimmu Borgir, det gillar till och med morsan!