Narnia - Enter the Gate (8)
Band: Narnia Titel: Enter the Gate År: 2006 Bolag: Massacre Betyg: 8/10 Recensent: Erik Arvidsson |
Det är fullständigt genialt att döpa sig till NARNIA när man är ett uttalat kristet melodisk metalband. Att appellera till fantasyvärldar brukar i allmänhet vara ett lyckat drag inom metalområdet. Men det riktigt brillianta i denna kontext är givetvis ovan nämnda anledning i kombination med författaren C S Lewis (1898-1963) tydliga analogier till kristenheten i hans sagovärld Narnia - med lejonet Aslan som Jesusgestalt i spetsen. De flesta vet väl vid det här laget att lejonet" likt MAIDENs något elakare Eddie " pryder alla omslagen och att bandet har nyttjat ordet "king" (läs Gud/Jesus/Aslan) mer än en gång i sin lyrik. Så också på senaste givet "Enter the Gate". En minst sagt imponerande utgåva. De nio metal-psalmer som samsas är med få undantag alla starka och varierande. Det är en förvånansvärt tung version av NARNIA vi möter och Christian Rivels stämma är kraftfullare och bättre än någonsin. Av det en gång så neoklassiskt inriktade bandet, är det idag inte allt för ofta dylikt musicerande dyker upp i Carl Johan Grimmarks eminenta gitarrspel. Istället är det progressivt influerade rytmer och relativt blyförsedda riff som dominerar. Givetvis är det melodiska långt ifrån bortglömt. Det är helt enkelt en väl avvägd balansgång mellan melodiöst/tungt, tillbakalutat/intensivt och progressivt/direkt. Första spåret innanför porten (!) är en rak och rockig metallbit med bra driv och de följande fyra musikyttringarna är bland det bästa jag hört av våra svenska white metal-hjältar; "People of the Bloodred Cross", "Another World", "Show all the World" och titelspåret "Enter the Gate" är alla brillianta på sina respektive sätt. Även fortsättningen är med god marginal väl genomförd. Tyvärr så drar avslutande niominuterslovprisaren "The Man From Nazareth" ner intrycket. Den har bristfällig variation och saknar minnesvärda partier; något som oftast krävs för att hålla intresset uppe i en så pass lång låt; något som förra plattans mäktiga avslutning "The Great Fall of Man" tillhandahöll (där bland annat mästervokalisen Eric Clayton från geniala SAVIOUR MACHINE gästsjöng). Det är synd att en drönig halvballad/midtempolåt skall runda av en i övrigt galant prestation. Hur som helst är NARNIAs femte album det bästa de pressat ur sig i karriären.
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.