V/A - Fenriz presents...

Band: V/A
Titel: Fenriz presents...
Bolag: Peaceville
Betyg: -

Recensent: Jonn Jeppsson

Detta måste vara black metals svar på "E-Type väljer sina euro-favoriter" eller "Lokets bästa dansband". Ni vet, sådana där samlingar med låtar som givits ut miljoner gånger förut men som folk glatt betalar för igen eftersom det där kända ansiktet finns på omslaget - i detta fall vår käre DARKTHRONE-batterist Fenriz.

Pressreleasen förklarar att samlingen ska ge en inblick i hur den första (VENOM, BATHORY, TORMENTOR) och andra (BURZUM; MAYHEM, SAMAEL) generationen black metal lät, plus två nyare förmågor i form av NATTEFROST och AURA NOIR. Den riktiga skivan (jag har en promo) ska innehålla Fenriz kommentarer till varje låt, där det förklaras varför de var viktiga för honom och för scenens utveckling. Och det kan ju vara intressant att läsa - men skulle du betala 159 kronor för att få göra det?

Chansen är nämligen överhängande att du, käre svartmetalldiggare, redan har nittiofem procent av låtarna i samlingen. Spår som CELTIC FROSTs "Dawn of Megiddo", DESTRUCTIONs "Curse the Gods", MAYHEMs "The Freezing moon", BURZUMs "Ea, Lord of the Deeps" och BATHORYs "Dies Irae" är inga kuriositeter, precis. Förhoppningsvis är poängen att dagens liksminkade kids ska få upp öronen för hur det lät förr. Huruvida det var bättre då kan diskuteras; jag tycker att det mesta här förutom CELTIC FROST, MAYHEM och BURZUM låter fasligt dammigt, även om jag kan uppskatta råheten. Men i vilket fall som helst är det bra att ha koll på rötterna och då kan väl en samling av den här typen fylla en funktion.