Falconer - Sceptre of deception

Band: Falconer
Titel: Sceptre of deception
Bolag: Metal blade
Betyg: 4/10

Recensent: Peter Gustavsson

Falconers självbetitlade platta hyllades som nyskapande, och man spåddes en lysande framtid, och speciellt var det då sångaren Mattias som fick credits för sin annorlunda musikal-röst. Andra plattan fick även den kritikerna att lysa upp och nicka glatt åt Sveriges nya stjärna på himlen. Sedan dess har det dock skett förändringar. Mattias har lämnat skutan. En nyvärvad gitarrist. En nyvärvad basist. En nyvärvad sångare. Ett helt nytt manskap att hålla ögonen på alltså. Sceptre of deception är alltså Falconers verkliga prov för att se hur stabila man egentligen är. Svaret är dessvärre enkelt. Utan Mattias är Falconer som regalskeppet Vasa... sänkt.

Bandets tidigare orginella ideèr där folkmusik stog för grunden i ett annars ganska enkelt power metalband har dessvärre försvunnit för att ge plats åt enklare dubbelkaggar och tuggande gitarrer. Texterna är numera "brothers in arms" texter med steel, vengence och fight som ledord. Men det som framförallt märks som en avsevärd skillnad är Kristoffer`s sätt att ta toner. Visst har killen en okej röst, det ska inte förnekas. Dessvärre hör den rösten inte hemma i ett band som Falconer. Det är antingen mörkare tonlägen eller högre tonlägen. Ett bevis på att karl'n besitter noll mellanregister. Gamle sångaren Mattias uppenbarar sig på sista låten och trots att låten endast är en minut känner man av vad den rösten kunde ha gjort för en annars medioker skiva. Jag är ledsen, Falconer, jag vill kunna gilla det här, men när endast ett fåtal äldre låtar håller klass fungerar det inte.