Pain - Coming Home (9)

Band: Pain
Titel: Coming Home

Recensent: Sara Söderström

Sedan storfavoriten ”Rebirth” släpptes för dryga 15 år sedan har PAIN varit ett aktat husband i mina kretsar. Den obligatoriska förfestdängan ”Supersonic Bitch” fastnade som millenniebuggen i min cd-spelare. Peter Tägtgrens eviga soloprojekt genererar endorfiner på ett sätt som dödsmetalleposet HYPOCRISY aldrig riktigt åstadkommer. Karln verkar ha fingrarna i syltburkar överallt och med övermänsklig ADHD-kompetens medverka i musikproduktioner lite varstans. Det tackar vi för. Utpräglade multikonstnärer finns det få av, så när de väl dyker upp bör de få härja fritt. PAIN har med sin oförtrutna energi och sin säregna ljudbild, tänk nykter Ozzy Osbourne på 45-varv med råa elektrobeats, lyckats fylla en nisch som inte är alltför överetablerad i den moderna metalkontexten. Detta är i sig en bedrift.  Som gammal PAIN-entusiast måste jag säga att nya släppet känns, ja, moget. PAIN har, liksom undertecknad, genomgått en resa från något endimensionell men energirik ungdom till en mer mångfacetterad varelse. ”Coming Home” är, utan att skräda orden, fruktansvärt bra.  Tendenserna hos tidigare plattor att bli en aning repetitiva efter halvlek är som bortblåsta, men det grundläggande upptempot är där och det låter utan tvekan PAIN. På anabola. Skivan är variationsrik och dynamisk, med ett lager av stråkar och blås som adderar nyfunnet djup till hela kompositionen och som går i utmärkt samklang med technotakterna. Förutom de yviga orkestrala inslagen ges även finstämt piano, svåridentifierade industriljud, klassisk synthmatta och en gästinsats av Joakim Brodén (SABATON). Ett visst vemod har emellertid smugit sig in mellan raderna vilket jag inte tolkar som en begynnande medelålderskris utan helt enkelt som en naturlig utveckling av musiken, och livet. Det lite vuxnare uttrycket ger dock inte vika för Tägtgrens något otippade fäbless för utomjordingar, ifall någon skulle vara orolig. Även om musiken har landat så kretsar fortfarande mystiska mörka satelliter i omlopp ovan oss.