Enslaved - Below the lights

Band: Enslaved
Titel: Below the lights
Bolag: Osmose
Betyg: 5,5/10

Recensent: Erik Bergkvist

Enslaved är ett band med en imponerade backkatalog. "Frost" (1994), "Eld" (1997), "Blodhemn" (1998) och "Mardraum" (2000) är skivor som jag verkligen tycker är bra. "Monumensium", som kom 2001, imponerade dock föga på mig. Den var alldeles för skum för min smak, och i jämförelse med de gamla skivorna så var den på sin höjd medelmåttig. Nu är det då dags för nästa släpp, "Below the Lights", och återigen så förundras jag över vad som hänt i ENSLAVED. Inledande "As Fire Swept Clean the Earth" är en hyfsat bra låt, och efterföljande "The Dead Stare" är inte alls dålig. Men jag tycker absolut inte att den här skivan håller samma klass som de äldre släppen. Låten "Queen Of the Night" börjar på ett så skumt sätt att jag undrar om det fortfarande är ENSLAVED som ligger i cd-spelaren. Låten öppnas med vad som låter som en flöjt och en akustisk gitarr, och melodin får mig att tänka på hissmusik. Låten i sig är hyfsad, men just de här skumma inslagen får mig att vackla. "Havenless" inleds med en körstämma som mässar/sjunger på vad jag antar är norska, och låten i sig håller någorlunda hög kvalité. Mitt i låten så får man för sig att leka progg med trummorna, och det blir lite för mycket.

När jag når fram till spår sex, så känner jag äntligen igen delar av gamla ENSLAVED. "Ridicule Svarm" inleds med ungefär samma sömniga intro som första spåret, men brakar sedan lös till den viking/black metal som jag tyckt att ENSLAVED varit bra på att framföra. Samma sak gäller skivans avslutande spår, "A Darker Place". Dessa två spår är skivans bästa enligt mig, men tro inte att hela skivan är någon höjdare. Jag skulle kalla den medelmåttig, för det krävs mer än två bra låtar av sju för att jag ska bli imponerad, men det höjer i alla fall betyget lite. Det här går att lyssna på, men ENSLAVED var bättre förr"