Havocation - The Fault In Our Kind (6)

Band: Havocation
Titel: The Fault In Our Kind
Bolag: självsläpp

Det går inte att förneka den enorma influens PANTERA varit och fortfarande är för tusentals metallskallar världen över. Den influensen har förstås även letat sig till Sverige och i det här fallet ända till lilla Bengtsfors i Dalsland. Att PANTERA i sin tur tog inspiration från thrashens storheter (METALLICA, SLAYER, TESTAMENT osv) och sedemera själv inspirerade gäng som LAMB OF GOD att sparka arsle är minst lika uppenbart när ynglinglarna i HAVOCATION nu gör sig redo att ta sig an världen. Lägg till en dos melodispråk ala Göteborg så tror jag att var och en förstår ganska precis hur detta låter. Band som BULLET FOR MY VALENTINE och TRIVIUM får en ordentlig "run for their money", om man säger så.

Nu kanske det verkar som att jag försöker att förringa HAVOCATIONs insats på "The Fault In Our Kind", men det är inte alls min mening. Att skapa någonting helt eget inom metalsfären är i dagsläget nästan omöjligt och i mina öron rätt onödigt också. Att använda de knep som fungerar är rätt givet och så länge energin och låtarna finns där så är man ändå på helt rätt spår! HAVOCATION förvaltar sina favoriters arv på allra bästa sätt och med rätt backning har de alla möjligheter i världen att nå precis hur långt som helst! Sin ungdom till trots är detta nämligen speltekniskt mycket imponerande och gitarrliret håller särskilt hög klass! Även låtsnickeriet känns lika moget och väl genomarbetat. Produktionen lämnar förvisso lite att önska men fungerar ändå rätt bra.

Gillar du kombinationen lättsmälta melodier och stenhårt groove är det bara att hoppa på tåget!