Children of Bodom - I Worship Chaos (8)

Band: Children of Bodom
Titel: I Worship Chaos

I de sena tonåren var jag ett massivt CHILDREN OF BODOM-fan. Jag konsumerade "Something Wild" (1997), "Hatebreeder" (1999) och "Follow the Reaper" (2000) till frukost, lunch, middag och kvällsfika under flera års tid. Alexi Laiho's, faktiskt rätt unika, väv av ANNIHILATOR-thrash, melodisk dödsmetall och en gnutta black metal var och är genialiskt i mina öron. Därefter förändrades bandet i mina öron. Melodierna, även om de förstås fanns kvar, sattes i baksätet och riffandet tog över. Inget fel i sak, men jag hade hellre sett melodierna förädlas ytterligare istället för att överröstas av tuggande PANTERA-riff.

Men nog om det nu. Sedan 2000 har bandet prånglat ur sig en drös plattor och när nu "I Worship Chaos" landar så är den fullängdare nummer 9 i ordningen. Det är ett minst sagt erfaret band vi har att göra med med andra ord. Erfarenheten gör att vi direkt kan skippa alla tankar om tafflig instrumenthantering, replokalsproduktion och dylikt. Soundet är grymt, bandet svin-tight och framförandet klockrent på alla håll och kanter. Alexi Laiho är en hyllad gitarrist av en anledning och Janne Wirman är minst lika flink på keyboarden. Då handlar det alltså bara om låtmaterialet och på den punkten är jag mer nöjd än på många långa år. Progressionen från "muskel-metal" tillbaka mot ett mer melodiöst sound har pågått under ett par skivors tid och även om det inte låter precis som på "den gamla goda tiden" så tycker jag att skorna passar betydligt bättre igen.

Någon black metal-influens är till exempel svår att finna hos dagens COB. Istället är soundet mer Sunset Strip-sleazigt. Jag kan tänka mig att det är så här exempelvis SKID ROW hade kunnat låta på "Slave to the Grind" om de haft Jeff Waters (ANNIHILATOR) på gura och Sebastian Bach hade skrikit som en stucken gris. Snygga riff, glimmrande gitarrlir, grym energi och en underbar känsla för melodier är vad som bjuds med andra ord.

Jag tror att "I Worship Chaos" kan funka för alla som någonsin uppskattat BODOMiternas musik. Här finns det mesta av det mesta helt enkelt.