Symphony X - Underworld (7)

Band: Symphony X
Titel: Underworld

Recensent: Staffan Wallin

Jag har av någon anledning aldrig fastnat för SYMPHONY X. Jag har ingen bra förklaring till varför, särskilt som jag alltid gillat det jag har hört. På frågan om "Underworld" kommer att ändra på den saken svarar jag tveklöst ja. Detta är en riktigt god anledning, om du likt mig inte är överdrivet familjär med bandets tidigare alster, att gräva igenom hela albumkatalogen. Guld utlovas!

Men åter till "Underworld" som är baserad på Inferno, den första delen/sången ur Den Gudomliga Komedin, satt på pränt av Dante Alighieri under 1300-talets början. Nåja, man får helt enkelt leva med konceptet, det är hur som helst inget man tänker på när musiken rullar.
Drivet som återfinns på skivans två första låtar är sagolikt och intensiteten är så högt uppskruvad att jag blir andfådd. Både "Nevermore" och "Underworld" är klockrena hits. Som tur är blir det midtempo i "Without You" innan tempot eldas upp igen med snygga blastbeats i efterföljande "Kiss Of Fire". Niominutersanrättningen ”To Hell And Back” är hela skivan i ett mikrokosmos - schysst tyngd, väl avvägd refräng, intensiv när det behövs med Russel Allens riviga stämma ovanpå det.

Det finns dock lite smolk i bägaren. När den totala speltiden för ett album sträcker sig över en hel timme behöver i varje fall jag något extra för att inte tappat intresset. Men vilka stycken skulle SYMPHONY X i så fall valt att lyfta bort för att uppnå en något kortare giv? Kruxet är att detta är en väldigt jämnstark ansträngning och alla låtar har en förtjänt plats. Lika bra då att de gjorde som de gjorde. Fyra år har passerat sen förra albumet och femton minuter musik per år låter väl som en rätt rimlig deal, när allt kommer omkring.