Civil War - Gods And Generals (6)

Band: Civil War
Titel: Gods And Generals
Bolag: Napalm

Recensent: Staffan Wallin

Ni kan historien vid det här laget, hur fyra av SABATONs originalmedlemmar lämnade skutan 2012. Avhopparna rekryterade en sångare och en basist och så föddes CIVIL WAR. Nu har det redan blivit dags för album nummer två, ”Gods And Generals”.

En del är sig likt från första skivan, ”Killer Angels”, men inte allt. Där debuten hade ett vemodigt anslag är ”Gods And Generals” snäppet pampigare och glättigare. Det är omöjligt att avgöra om det är ett medvetet drag eller inte, men jag kan föreställa mig att det jämnar ut sig i längden när låtar från bägge albumen spelas på en kommande turné. Oavsett skälet till den mindre förändringen finns det en del guld att hämta även denna gång. Nils Patrik Johanssons (ASTRAL DOORS) röst är tillräckligt annorlunda för låtarna ska sticka ut en smula, och i min bok kommer man långt på att vara just annorlunda. Så länge man är bra, förstås.

Jag ska inte fastna i utpekandet av avvikelser, det handlar trots allt fortfarande om Heavy Metal. Kvalitativ sådan dessutom. Så gott som varenda spår på ”Gods And Generals” står på egna ben, bortsett från ”Braveheart” som känns både malplacerad och oinspirerad. "The Mad Piper", "Admiral Over The Oceans" och "Back To Iwo Jima" är samtliga utmärkta exempel på hur de något muntrare tongångarna faller väl ut. I "Schindler's Ark" visar Nils Patrik Johansson prov på både skicklighet och variation när han skiftar sömlöst mellan sitt raspiga röstläge och en betydligt mer tillbakalutad sång - mer sådant!

Tyvärr lyfter aldrig den här anrättningen riktigt för min del. Jag har svårt att lyfta fram enskilda faktorer, så jag nöjer mig med konstaterandet att sorgsenheten i soundet på ”Killer Angels” var mer min kopp te.
Även om jag personligen föredrar inriktningen från den första skivan, så är CIVIL WAR ändå ett betydligt intressantare och framför allt bättre band än SABATON.