Black Star Riders - The Killer Instinct (7)

Band: Black Star Riders
Titel: The Killer Instinct

THIN LIZZY har jag älskat sedan jag först hörde "Massacre" som 5-6 åring. De slingorna, den rösten, det drivet. Wow-faktorn var massiv! THE ALMIGHTYs "Powertrippin'" snurrade ganska hårt såväl hemma som i uppehållsrummet under högstadietiden. What's not to like med BLACK STAR RIDERS liksom!? Om sanningen ska fram så skär det ibland i sinnet när det blir allt för uppenbart att Ricky Warwick anstränger sig till sitt yttersta för att låta exakt som Phil Lynott. Motivet är uppenbart förstås och han gör det jävligt bra. Någonting längst bak i huvudet tycker däremot att det i grunden är fel, fel, fel. Magkänslan och reptilhjärnan säger dock "kör hårt!" och det är den sidan jag väljer att i huvudsak lyssna på.

"The Killer Instinct" är bandets andra platta och fortsätter precis som debuten "All Hell Breaks Loose" i traditionen att förvalta THIN LIZZYs magnifika musikaliska arv. Soundet är odiskutabelt LIZZY rakt igenom, med urläckra tvillingharmonier på gitarrerna och starka influenser från irländsk folkmusik. Warwicks röst är också, som tidigare nämnts, vansinnigt lik Lynotts emellanåt. Det absolut viktigaste är dock förstås att Warwick och Damon Johnson (ALICE COOPER, JOHN WAITE, BROTHER CANE etc) lyckats knåpa ihop 10 starka låtar. På vissa låtar med hjälp av giytarristen och TL-veteranen Scott Gorham. Annars hade kopplingarna till LIZZY inte varit mycket värda. Det räcker att lystra till titelspåret, blytunga "Bullet Blues" eller folkiga "Soldierstown" för bevis på att BSR står starkt på egna ben. "Dancing in the Moonlight"-svängiga "Charlie I Gotta Go" är ytterligare en pärla!

Gillar man LIZZY så gillar man BSR. Gillar man svängig hårdrock med catchiga melodier så gillar man också BSR. Har man svårt med att ett band som bara innehåller en snubbe som faktiskt lirat med LIZZY och ändå desperat försöker låta som just dessa - ja, då kanske det blir lite motigare.