Scanner - The Judgement (7)

Band: Scanner
Titel: The Judgement
Bolag: Massacre

Som liten snorunge föll jag fullständigt för SCANNER och deras magiska rymdsaga "Hypertrace". Übertralliga "Terrion" gick hett på svarven i pojkrummet och jag rankade den lika högt som vilken MAIDEN eller HELLOWEEN-platta som helst. Det gör jag förresten fortfarande! Övriga diskografin, frånsett snedsteget "Scantropolis" (2002), är också mumma. Förväntningarna på nya "The Judgement" är således mycket höga, speciellt då bandet på förhand aviserat en återgång till klassisk speed metal-mark! Det visar sig tack och lov också stämma!

Med nye sångaren Efthimios Ioannidis i spetsen ger bandet sig ut i välbeprövad terräng och visst kan Axel Julius fortfarande skriva riff och slingor som får hjärtat att smälta. Stuket är lättast beskrivet ganska typisk tysk speed/power metal med klara drag av tidiga HELLOWEEN och band som MANIA och HEAVEN'S GATE. Även paralleller till amerikanska speed metal-gäng som LIEGE LORD och SAVAGE GRACE kan dras. Melodirikt, tuffa riff i gränslandet mellan heavy- och thrash metal och högt pitchad sång är alltså receptet.

"The Judgement" är ingen ny "Hypertrace" eller "Terminal Earth" (1989) men den återupprättar bandets status och kommmer definitivt att snurras mer här hemma. Om du önskar smaka av anrättningen innan köp rekommenderas "Eutopia" samt "The Race". Två ytterst smaskiga låtar som torde kunna fånga in även den mest kräsne!