Blind Guardian - Beyond the Red Mirror (9)

Band: Blind Guardian
Titel: Beyond the Red Mirror

Jag kan inte säga att jag helhjärtat diggat något BLIND GUARDIAN släppt det här tusentalet. Plattorna från och med "Tales from the Twilight World" och fram till "Nightfall in Middle Earth" hör däremot samtliga till mina absoluta favoriter inom power metal-genren. BLIND GUARDIANs egensinniga melodispråk och kombinationen av storslagna arrangemang och stenhårda riff är magisk i dessa öron. Det finns mängder av bra låtar på efterföljande skivor också men framförallt så är det produktionerna som jag stört mig på. Någonstans gick bandet vilse och blev alldeles för plastiga och tillgjorda. Jag vet inte hur jag bättre skulle kunna beskriva det. Plötsligt kändes svulstigheten påklistrad helt enkelt. Med "Beyond the Red Mirror" är tyskarna dock tillbaka i storstilad form och jag sitter återigen klistrad vid högtalarna - precis som jag gjorde 1995 när "Imaginations from the Other Side" förtrollade mig!

Om det är för att skivan konceptuellt anknyter till det ett tema som startades på ovannämnda "Imaginations..." låter jag vara osagt, men Hansi Kürsch och manskap tycks sannerligen ha hittat storformen igen. Gitarrarbetet är vassare och mer aggressivt än på länge och framförallt så sitter melodierna där de ska. Låtar som "Twilight of the Gods" och "The Holy Grail" är så läskigt självhäftande att man häpnar! Självklart finns även det överdådigt svulstiga med (vad vore Blind Guardian utan den dimensionen?) men den här gången känns det varken tillrättalagt eller fejkat.

I mina öron är "Beyond the Red Mirror" det i särklass bästa BLIND GUARDIAN släppt ifrån sig på 17 år och kanske faktiskt också något starkare än "Nightfall..."! Jag kan inte föreställa mig att något fan skulle kunna bli besviken på denna tour de force och jag välkomnar härmed mina gamla hjältar tillbaka upp på power metal-tronen!