Hypertension - Distant Thunders Call (9)

Band: Hypertension
Titel: Distant Thunders Call
År: 2014
Bolag: Stormspell

Förra årets debut från dessa Östersunds-grabbar utnämnde jag snabbt till årets platta 2013. Modigt kan tyckas när det gäller ett debuterande band som då inte ens hade ett skivbolag i ryggen. Drygt ett och ett halvt år senare står jag dock bestämt fast vid det utnämnandet. Värt att nämna är också att skivan sedermera släpptes "på riktigt" via amerikanska Stormspell Records. Men nu är det alltså uppföljaren som ska avhandlas och bandet har således mycket att bevisa i min värld. Var det bara en engångsföreteelse eller kan de upprepa bravaden!? Mitt direkta svar är att "Distant Thunders Call" förvisso är något svagare i sin helhet men ändå en av 2014-års absolut bästa skivor. Här snackar vi hög lägstanivå med andra ord!

Skivan bjuder på 8 nya köttstycken att sätta huggtänderna i. Den ena råare och blodigare än den andra. Men vad är det då som gör att tian inte utdelas denna gång? För att vara helt ärlig kan jag inte peka ut någon direkt och exakt orsak. Musik är känsla och "Primeval Tyrants Prevails" hade det där lilla extra helt enkelt. Bortser vi från det är alltså "Distant Thunders Call" ändå en klockren käftsmäll. Inte en låt faller under strecket och jag rådiggar från första till sista sekund! Bandet kör vidare på sin inmutade råthrash-bana och blandar hejvilt mellan gravt RAZOR-influerade tongångar, black metal-rens och klassisk heavy metal. Den största skillnaden från debuten är att musiken fått en kraftigare punkanstyrkning rent riffmässigt. Inte till den grad att punkhatande hårdrockare behöver rygga tillbaka dock.

I min lilla värld borde HYPERTENSION redan vara ett stort namn som lockar gemene man ur huse på världsturné. Så ser världen tyvärr inte ut, men glöm för helsike inte bort att kolla upp dessa grabbar! Gillar du energifylld old school thrash så kommer du att ÄLSKA HYPERTENSION!