Divercia - Cycle of Zero

Band: Divercia
Titel: Cycle of Zero
Bolag: Karmageddon Media
Betyg: 4/10

Recensent: Claes Wiberg

Jag förstår varför Karmageddon Media har gjort den här plattan till en av topprioriteringarna för september - produktionen är verkligen svinsnygg; fet som fan, och sången som Jyri Aarniva presterar är sammetslen nog för att vinna både radiostationers och fjortistjejers hjärtan. Allt detta hjälper dock inte nämnvärt mot mina gäspningsattacker när skivan börjar leda mot sitt slut.

Nu ska jag sätta myror i huvudet på alla er som gillar att stoppa in er musik i behändiga genrefack: finska Divercia (tidigare kända under namnet Lost In Twilight) spelar en välspelad form av melodisk death metal - vilket verkar vara benämningen nuförtiden på allt som egentligen är speed/power-metal med dödssång - fast utan dödssång! Vokalisten ägnar sig praktiskt taget uteslutande åt skönsång, med något enstaka death metal-gruff här och var. De gör det snyggt, men bedövande tråkigt. Bandet har en tendens att upprepa sångmelodi-slingorna gång på gång i låtarna, och det finns inga riktigt klistriga partier någonstans, undantaget titelspåret samt "Underground", som är två riktigt sköna låtar.

Divercia är som sockervadd - första tuggan är god, sedan ledsnar man och inser att sockervadd är ganska substanslöst. Det finns två schyssta spår, och de andra är förvisso okej, men jag kommer inte ihåg ett smack av dem - in i det ena örat och ut genom det andra. Bandet har den tekniska kompetensen, men de är i skriande behov av starkare låtmaterial. Inte ens den kanonproduktion de har fått till kan maskera det faktumet. Tillbaka till ritbordet.