Dragonland - Under the Grey Banner (7)

Band: Dragonland
Titel: Under the Grey Banner
Bolag: AFM Records

Efter fem år av tystnad hade Göteborgsbaserade DRAGONLAND nästan fallit i glömska hos mig. När det föll på min lott att recensera nya alstret “Under the Grey Banner” passade jag även på att friska upp minnet när det gäller den övriga diskografin. De två första skivorna “The Battle of the Ivory Plains” (2001) och min inkörsport “Holy War” (2002) bjuder båda på tämligen traditionell svensk power metal. Stabilt och bra, men inget som höjer sig över mängden. Tredje plattan “Starfall” (2004) är lite mindre metallisk och mer “hårdrockig” än sina föregångare. Fjärde given “Astronomy” (2006) påminner soundmässigt mycket om “Starfall”, men är åtminstone bitvis mer progressiv. Lite överraskande är det därför att nu höra att DRAGONLAND börjat spela power metal igen.

“Under the Grey Banner” är mer en uppföljare till “Holy War” än till “Astronomy”, både musikaliskt och textmässigt. DRAGONLAND har åtminstone för tillfället lämnat rymden bakom sig och återgått till fantasytexter. Musiken har mycket gemensamt med album nr 1 och 2, men det låter svulstigare nu. Kanske inte lika bombastiskt som t.ex. RHAPSODY OF FIRE, men åt det hållet i alla fall.

Jag gillar verkligen “Under the Grey Banner”. Skivan är helt klart ett steg i rätt riktning och jag vill nog säga att den är bandets starkaste release hittills. Att betyget ändå inte blir högre än en stark sjua beror på att jag fortfarande tycker att låtsnickeriet lämnar en del att önska. Ska man få till ett riktigt toppalbum krävs inte bara att det låter jävligt bra, man behöver förstås även låtar som verkligen gör avtryck och det är där det brister lite i DRAGONLANDs fall. Det jag främst efterlyser är refränger som kan lyfta låtarna till den nivå de förtjänar. Gruppen har dock kommit en bra bit på väg och formkurvan pekar uppåt, så nästa platta kanske blir en fullträff. Ett skönt sound har de i alla fall redan nu.