Within Y - Silence Conquers (6)

Band: Within Y
Titel: Silence Conquers
Bolag: Gain
Betyg: 6/10

Sett till hur influentiella de varit borde egentligen AT THE GATES äras med en tv-sänd gala av Freddie Mercury-format. Antalet band som plockat sin musikaliska bas från "Slaughter of the Soul" går säkerligen att räkna i tusental och det tycks aldrig ta slut. WITHIN Y är inga nykomlingar, första plattan "Extended Mental Dimensions" kom redan 2004, men att de är starkt influerade av ATG och dessutom härstammar från Göteborg är solklart från första sekund. Att nutida melodiska dödsakter finner inspiration hos AT THE GATES är egentligen varken chockerande eller irriterande. ATG var ett förbannat bra band och på sin svanesång sammanfattade bandet allt som melodisk dödsmetall borde vara. De fann kärnan helt enkelt och skapade ett verk som är tidlöst.

Hur "Silence Conquers" låter vet ni redan. Ettriga thrashriff, skrikig vrålsång, snygga gitarrmelodier och punkig tvåtakt dominerar ljudbilden. Bandet gör dock sitt bästa för att variera sitt sound och smäller emellanåt till med något helt annat. Tunga "She" stoltserar till exempel med post-punkiga riff och mesig rensång, medan smått meckiga "Asylum" låter lite som ALICE IN CHAINS i möte med MASTODON. För det mesta är det dock ATG som är ledstjärnan och det är faktiskt då det låter som allra bäst. Tyvärr blir det lite väl amerikaniserat mellan varven då influenser från fjantband som KILLSWITCH ENGAGE och AS I LAY DYING lyser igenom. Personligen har jag aningen svårt för band som inte riktigt tycks kunna bestämma sig för om de ska vara hårda eller mesiga. Det är svårt att lyckas fånga mitt intresse med den inställningen. Jag lyssnar helst på THE BEATLES eller på MORBID ANGEL. Antingen kör man fullt ut med blastbeats och hela skiten eller så kör man pop. Nu överdrivet jag något men det känns som att fler band skulle tjäna på att renodla sitt sound. Å andra sidan älskar jag OPETH så vad fan vet jag.

Med det sagt så ska ändå sägas att "Silence Conquers" är ett kvalitetsverk rakt igenom. Melodierna är ursnygga, öset berömvärt och sången underbart aggressiv. Fans av modern melodidöds lär dyrka. Själv är jag tveksam till att plattan hamnar i min stereo igen. Det var trevligt så länge det varade i alla fall.