Wolf - Liverecension från Örebro

Band: Wolf
Stad: Örebro, Virus
Datum: 13/11-09

Recensent: Tomas Lagerlöf

Tillbaka där allting började. Eller åtminstone till den plats där jag såg WOLF första gången för nästan tio år sedan. Då hette stället något annat och bandet bestod av tre entusiastiska ungdomar som gillade IRON MAIDEN mest av allt i världen. Av den trion är det idag bara Niklas Stålvind (då Olsson) som är kvar. Trion har dessutom blivit till en kvartett, en proffsig sådan. För trots att scenen är liten, ja nästan minimal och ljudet lämnar en del att önska, visar WOLF att gamla vargar ylar högst.

På ett nittiotal minuter avverkas hela fjorton låtar, samtliga framförda med en imponerande energi. Niklas Stålvind har dessutom blommat ut till en fullfjättrad frontman (anekdoten om Gert Fylking är minst sagt rolig) och rekryteringen av Johannes Axeman i samband med "Evil Star", har visat sig vara ett genidrag. I honom har bandet inte bara fått ytterligare en gitarrist utan även en extra röst. Något som möjliggjort låtar som till exempel "The Bite" och "Curse You Salem", vilka också är två av kvällens bästa nummer. Men konkurrensen är stor. "Genocide" är magisk, "Electric Raga" en modern klassiker och "Wolfs Blood" kan vara en av årtiondets bästa hårdrockslåtar. Och då har jag inte ens nämnt "Steelwinged Savaged Reaper" och "Evil Star", ej heller Anders Modds och Richard Holmgrens stabila rytmsektion. Då kan ni nog förstå att kvällen är lyckad.

"Den här låten gjordes ungefär 666 steg härifrån" förklarar Niklas innan det är dags för kvällens kanske mest emotsedda låt: "In the Shadows of Steel". Publikens respons är enorm och några mustaschprydda trettioplussare lyckas nästan överrösta frontmannens ljusa stämma. Efter denna korta, men intensiva dänga, tänker WOLF tacka för sig. Men åhörarna vill annat. Så efter ett "bandmöte" på scenen beslutas det att publiken får välja mellan "Wolfs Blood" och "Children of the Black Flame". Till Niklas stora besvikelse är det den första som får högst bifall, vilket resulterar i att båda avverkas. Den senare med Frippe från EVIL CONSPIRACY som gästsångare, då "döden" denna kväll är krasslig.

Efteråt är kroppen mör och nacken stel, men på insidan är det idel förnöjsamhet.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.