Satyricon - liverecension från Karlstad

Band: Satyricon
Stad: Karlstad, Nöjesfabriken
Datum: 27/11-2006

Det är ganska pinsamt när man en timme innan en spelning misstänker att man kan både namn och personnummer på de människor som samlats för att kika på hårdrocksmusik. När förbandet MEMFIS från Kristinehamn gjorde det de kunde för att få igång den publik som förmodligen mest grubblade över vilken tid de skulle upp och jobba dagen efter, är det inte utan att man funderar över vart allt folk håller hus den här obligatoriska hårdrockskvällen. Typiskt nog förvandlades Nöjesfabrikens rockbar till en tämligen trång lokal så snart MEMFIS klivit av scenen efter ett musikaliskt fläckfritt framförande. Tyvärr smittade den oengagerade publiken av sig även på bandet själva, men bandets MASTODON-inspirerade musik fyllde sin klara funktion för de fåtal som var närvarande.

I ärlighetens namn var jag inte helt positivt inställd till SATYRICON 2006s livesättning, trots att jag är en stolt ägare av bandets alla alster. De liveupptagningar som jag hört från bland annat Arvikafestivalen tidigare i år, har bestått av mestadels nytt låtmaterial och Satyrs 'arena-black metal' -gastningar mellan låtarna har känts banala och lite väl ZTV för att det ska rimma väl med den dundermörka musiken. Hur skulle anhängare av det gamla SATYRICON och de som föredrar den mer rock 'n' roll-betonade svartmetallen som levererats på de senaste plattorna reagera på respektive låtmaterial? SATYRICON hade många att tillgodose den här måndagskvällen.

Introspåret till "Dark Medieval Times" sattes igång och trumdemonen Frost placerade sig bakom ett trumset som borde få Nicko McBrain att se över sina sponsoravtal. Den frostbitne norrbaggen var fan osynlig den här kvällen, till skillnad från kompanjonen och sångaren Satyr. Bandet plöjde igenom "Walk the Path of Sorrow" från tidigare nämnda platta för att tätt efter gå över till "Dominions of Satyricon" ifrån "The Shadowthrone". Redan här var mina värsta farhågor som bortblåsta. Det var tajt, det var bra ljud och SATYRICON röjde som svin. Satyr lyckades i egenskap av rutinerad frontman få de ringa 200 personer som kommit för att se årets metal-händelse att låta som det dubbla till antalet. Jag tror fanimej att jag log genom hela setlisten, som förutom de två öppningsspåren bestod av bland annat "The Pentagram Burns", "Du som hater Gud", "K.I.N.G", "Now, Diabolical", "Possessed", "Fuel for Hatred", "A moment of Clarity". Bandet klev av scenen och svettodören från kvällens 'first row bangers' började tillta även i den bakre delen av lokalen. Efter ett ordentligt tryck från publiken kom bandet tillbaks igen och när extranumren sedan visade sig vara "Hvite krists död" och "Mother North" fanns ingen hejd på publiken. "Mother North" har med åren blivit en riktig allsångspärla och en perfekt avslutning på en närmast perfekt spelning. Det sedvanliga gnället på ljud och låtval uteblev helt i eftersnacket hos den svettiga publiken.

Detta var kvällen då SATYRICON erövrade Karlstad.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.