The Crown - Crowned Unholy

Band: The Crown
Titel: Crowned Unholy
Bolag: Metal Blade

Recensent: Peter Gustavsson

7 mars 2004. En av Sveriges hårdaste dödsplutoner meddelar att man lägger av. Kortfattat handlar det om att bandet inte längre orkar med det falskspel man råkat ut för under turnèer. Ett chockbesked för många. Särskilt som vokalisten Johan Lindstrand äntligen var tillbaka i bandet. Man gav återigen ut en ångvältsliknande platta i form av Possessed 13 och tidigare släppta Crowned In Terror, då med Tompa Lindberg på sång, var färdig. Nymastrad, nylagd bas, lite mekande med trummorna, och framför allt med demonen Johan på sång. Så är nu The Crowns avskedsplatta i skivdiskarna och hur låter det?

Upplyftande är första tanken som slår en. Tompa har en sjuhelsikes pipa, men har med åren tappat en hel del, och kanske till viss del lever kvar i mångas drömmar som At The Gates forne frontman med mästerverket Slaughter Of The Soul i bagaget. Därför känns det nu mer intressant att höra Johan göra de låtar som en gång lät bra, men nu är ett par snäpp vassare. Ljudet har även det fått en upplyftning. Lite fläskigare ljud, lite mer kraft i trummorna framför allt. Trots det är det något som saknas. Crowned In Terror var inte riktigt så bra som jag hoppades. Med Crowned Unholy har ribban höjts lite ytterligare, men inte heller den är den där riktiga bomben som exploderade som Eternal Death, Hell Is Here och Deathrace King har gjort. Inte bandets bästa platta alltså, men man gör sorti på ett ytterst värdigt sätt. Vänta nu bara på bandets DVD. Om man bara lyckas fånga en gnutta av det band som normalt står på scen garanterar jag en sjuhelvetes upplevelse!