The Chasm - The Spell of Retribution

Band: The Chasm
Titel: The Spell of Retribution
Bolag: Wicked World

Recensent: Magnus Gustafsson

Inledningspåret "From The Curse, A Scourge" är det minsann inga fel på. Skön death metal med insprängda thrashpartier får mig att hoppas på en riktig höjdarplatta. Det doftar Sepultura, Slayer och Bathory bland annat om denna konstellation sprungen från den förstnämnda gruppens hemkontinent Sydamerika. Man kan nog inte underskatta Sepulturas betydelse för hur denna typ av musik, när den kommer från Sydamerika, har kommit att låta under de senaste femton åren. Ett mäktigt eftermäle den dagen bandet lägger instrumenten på hyllan. Men samtidigt blir det ju lite trist att varje gång behöva göra den kopplingen så fort ett band kommer från dessa breddgrader. Det är kanske ändå dags att gå vidare på något sätt?

The Chasm tar dock inte många steg utanför detta paradigm. Här fläskar man på i vanlig ordning och bjuder på klart godkända alster som "Conqueror And Warlord" samt ett tredelat äventyr kallat "The Eclipse: Monument Of The Empire" som är en triptyk med många höjdpunkter vilka skickar ilningar av vällust upp för ryggraden. Det är ambitiöst så att det förslår. Vilket också är en av plattans problem. Det finns alldeles för många spår som bara är långa transportsträckor som drar ned helhetsintrycket. Om bandet valt att låta "The Spell Of Retribution" sluta efter den tidigare berörda trilogin så hade betyget blivit något högre. Men värd att kolla upp är plattan definitivt.