The Crown - Possessed 13

Band: The Crown
Titel: Possessed 13
Bolag: Metal Blade

Recensent: Joakim Roos

The Crown firar 13 årsjubileum (brukar det inte vara 10 årsjubileum som vanligen firas?) och gör det med värsta nostalgitrippen. Gamla riff och melodier från förr har grävts upp och bäst av allt - originalvokalisten Johan Lindstrand är tillbaka. På förra plattan "Crowned In Terror" var det som bekant Tompa Lindberg (At The Gates, Disfear, Great Deciever, Skitsystem, Lock-Up, Nightrage, Grotesque) som vrålade. Visst, Tompa gjorde en stabil insats, men det var inte riktigt samma sak som förr. The Crown ska ha Johan som vokalist, så enkelt är det bara. Dessutom är ju Johan en mycket bättre vokalist än Tompa, vars stämma i åtminstone mina öron är alldeles för utsliten. Musikmässigt fortsätter det i ungefär samma anda som förr. Stenhård death metal blandas med influenser från alla möjliga håll. Rock 'n rollen som gjorde sitt intrång på mästerliga "Hell Is Here" är välbevarad, likaså den punkigt upproriska andan som framför allt manifesteras i basisten Magnus Olsfelts (tveklöst Sverigste coolaste och hårdaste rockstar) låttitlar och texter. Det punkiga och kaxiga återfinns även i musiken, ta det grymma punkriffandet i "Are You Morbid?" som exempel. Men på "Possessed 13" gör sig även thrash metal mer påmind än någonsin i The Crowns musik. "Kill 'Em All" är precis som titeln avslöjar en riktigt härlig thrashstänkare. Här finns även ett par långsammare bitar - främst experimentella "Bow To None" - som visar upp ännu en ny sida av The Crown. Kritik? Okej, det finns några småsaker att anmärka på. För det första kan jag tycka att skivan överlag är lite för långsam. Några långsamma låtar för mycket och för lite blastbeats. För det andra" Nej, sen var det nog inte mer. Sveriges främsta death metal-hjältar levererar igen.