Fullforce - Next Level (6)

Band: Fullforce
Titel: Next Level
Bolag: SPV

FULLFORCE har en semi-intressant laguppställning av hårdrockskändisar. Två forna HAMMERFALL-herrar i Stefan Elmgren och Anders Johansson (gitarr respektive trummor), CLOUDSCAPEs utomordentlige vokalist Michael Andersson och ex-HEED-basisten Tommy Larsson. Bandets andra gitarrist, NARNIAs CJ Grimmark, stack dock efter debuten ”One” (2011) och har nu ersatts av en Stefan Rosqvist (CLOUDSCAPE). Spännande gäng eller inte?

Om någon, likt mig, inte uppmärksammat FULLFORCE tidigare, ljuder konstellationen ungefär som man kan förvänta sig utifrån bemanningen. Det vill säga (lite förenklat) som en cocktail av HAMMERFALLs melodiska metal och CLOUDSCAPEs mörkare, dynamiska och progressivare konstform. JORN, MASTERPLAN och AT VANCE är också akter i urval man kan dra paralleller till. Vad gäller debutverket har den plattan relativt komplexa låtkonstruktioner, något som i och med uppföljaren ”Next Level” minskats ner till förmån för mer rak och traditionell melodisk metall/hårdrock. Detta på gott och ont. Visst är nytillskottet mer effektivt och därmed tacksammare att ta till sig, men ”One” utstrålar betydligt mer integritet och är dessutom mer enhetligt utförd. ”Next Level” har med sina enklare utformade kompositioner fått lite av ett stereotypt moln över sig - man har hört detta så många gånger förut. Men kvaliteten är överlag hög. Inte minst gäller det den oförskämt pigga inledande triss-handen ”Broken Dreams”, ”Break it, Crack it, Destoy it” och ”Back to Life” med all sin dynamik, tyngd, melodi och starka refränger. Längs resan återfinns sedan snygga gitarrdrivna ballader (korsbefrukta en typisk Power Ballads-låt med en HAMMERFALL-ballad och du får fram ungefärlig utformning), spår som har tonvikten vid hårdrock snarare än metal (stundtals farligt nära MTV-hår(d)rock) men även kreationer som vandrar i första skivans fotspår med något mer mörk, atmosfärisk och progressiv kärna (”Karma”, ”Hate... Love... Drop it!” och ”Mysterious Ways”). På ett sätt är således detta en mångfasetterad platta samtidigt som den då är rakt utförd.

FULLFORCEs andra album är ett välkomponerat hantverk som visar upp en kvintett som har förmågan att skriva slagkraftiga låtar utan att det på något sätt blir simpelt. Det är inte svårt att gilla materialet, men fortfarande står ”One” som favorit i mitt hus då den känns vitalare och har mer inneboende utmaningar. Personligen tycker jag också att bandet fungerar bättre när de exekverar sin dynamiska heavy metal än när de beträder lättsammare marker av 80-talshårdrock – en vara det är lite för mycket av på ”Next Level”.