Hårdrocken krymper avståndet mellan skiv- och bokhyllan

Unga män läser allt färre böcker.
Den bilden framträder i litteraturutredningar.
Kan hårdrocken erbjuda en motbild?


Att kunna ta till sig och värdera information är en grundsten i varje demokrati. Kunskap är makt. Därför är vi många som får skrämselhicka när vi läser litteraturutredningarna. Det som står på spel är inte så mycket framtida författares försörjningsmöjligheter utan att hela generationer efter avslutad skolgång knappt är i stånd att greppa en nyhetstext. Läs- och skrivkunnigheten är i en kälkbacke. Skolpolitiken tar sig fram på stjärtlapp och när den plöjer rätt in i samhällsbygget är ursäkten redan given: men jag skrek ju "se upp i backen, fyra hål i nacken"!

I synnerhet unga män hamnar alltmer på efterkälken när det gäller läs- och skrivförståelse. Det är så klart alarmerande i ett samhälle där språkkunskaper är själva det smörjmedel som håller maskineriet igång. Desto mer glädjande därför att vi nu ser en motsatt rörelse i spridda delar av hårdrocksscenen.

Vilket band som var först med att pressa kreativa juicer ur Cormac McCarthys "Vägen" är en öppen fråga men i dag är boken närmast att betrakta som allmängods i hårdrockssvängen. Att den är en bärande konstruktion i DIABOLICALs ambitiösa "Neogenesis" kan man inte annat än hålla för sant (för att lära sig hantverket slukade gitarristen Carl Stjärnlöv för övrigt en massa klassiker, som Lev Tolstoj och August Strindberg; om fler ändå gick så grundligt tillväga...).

Ännu är det en bit kvar innan band som AVENGED SEVENFOLD citerar Thomas Pynchon eller Nobelprisvinnaren Alice Munro i intervjuer men vem höjer i dag på ögonbrynen åt att Pelle Åhman i IN SOLITUDE ser en tvillingsjäl i Karin Boye?

Fram till för inte så längesedan inskränkte sig utbudet av litterära förebilder i princip till H.P. Lovecraft och J.R.R. Tolkien. IRON MAIDENs tonsättning av Samuel Taylor Coleridges "The rime of the ancient mariner" och CELTIC FROSTs salongsfähiga saluter till Charles Baudelaire och Emily Brontë var undantagen som bekräftade regeln. Spola fram tjugo år och MASTODON baserar ett helt album på Herman Melvilles "Moby Dick", SIEBENSÜNDEN ingår konstnärlig koalition med författaren Nikanor Teratologen, SEPULTURA styr ut sig med lånta fjädrar och tuppar upp sig över Dante Alighieri ("Den gudomliga komedin") och Anthony Burgess ("A clockwork orange"), THE OCEAN, ABORYM och SECRETS OF THE MOON låter sig dikteras av Comte de Lautréamont ("Maldorors sånger"), Mikael Åkerfeldt i OPETH drömmer om att få ympa in några poetiska skott från Bruno K. Öijer och hårdrocksbloggen Invisible Oranges tar som vana att fråga sina intervjuoffer om lästips.

Om den här trenden håller i sig kanske dagens ungdomar lockas till biblioteken för att själva ta reda på vad allt ståhej om skönlitteratur handlar om. Hårdrock är en underutnyttjad resurs i pedagogiken, mer lustfylld och inspirerande än en aldrig så beläst magister i katederställning.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.