För 2012 års bokslut hänvisar vi er till arkivet och 1973

Bara dagar kvar nu tills vi önskar varandra ett gott nytt år.
Fast för rockfans är det kanske snarare ett gott passerat år.
I framtida musiklexikon kommer 2012 att förväxlas med 1973.

Är man vid sina sunda vätskor läser man Uppenbarelseboken som vilken skönlitterär klassiker som helst. Tar man den för en sannsaga är det ett symptom på intellektuell impotens. Eller: att man har fått sina nerver söndertrasade av 2012 års alla skrämskott.

Hotet om apokalyps har väl aldrig varit så påtagligt i nyhetsrapporteringen som just i år. Banker har gått omkull, skuldbergen har pressats upp av tektoniska rörelser i marknadsekonomin, klimatkrisen har trappats upp, högerextrema mörkermän har tagit sig in i parlament runtom i Europa, krig och konflikter har skördat hundratals liv dagligen i Mellanöstern och Afrika... Bara undergångsprofeter har haft ett jobb att gå till i år verkar det som.

Kanske är det för att vi lever i orostider som den klassiska rocken är större än någonsin. Det är åtminstone en tanke som Michael Hann utvecklar i en trendspaning i The Guardian (läs HÄR). När allting faller isär och världen står i brand stapplar vi mot det enda skydd vi har mot förändringens bistra vindar: rockmusik. I det teoribygget är Ullevi den moderna människans kyrka - och Bruce Springsteen prällen som mässar på tills öronen trillar av.

Förutom Bruce Springsteen har en hel armada av gamla flaggskepp från rockhistorien hissat segel i år och avfyrat nya kanonplattor: Neil Young, ZZ TOP, LED ZEPPELIN (livesläpp), SOUNDGARDEN och, om man inte är så kräsmagad: VAN HALEN och KISS. Sedan har vi EUROPE som med "Bag of bones" kammade ut pudellockarna och borstade bort den sista konfettin ur sin musik för att i stället släktforska sig tillbaka till bluestolvans stamfäder. BARONESS avväpnade sig själva och började skriva musik utifrån ett slags icke-våldsprincip: har man bara tillräckligt starka låtar/argument är det inte nödvändigt att ta till storsläggan för att erövra hårdrockspubliken.

Nu vet förstås alla som har Metalcentral som bokmärke att den klassiska rocken har varit under uppsegling under flera år; musik som står på jättars axlar och som prioriterar ett renodlat tunggung framför sinnrik samverkan mellan olika genrer. Framtida rockhistoriker får avgöra om det hela började i Örebro med NORRSKEN och WITCHCRAFT, men en skiva som verkligen satte eld i baken på musikscenen var förstås fjolårets "Hisingen blues" av GRAVEYARD.

I hippa innerstadskretsar, i de kvarter som drabbas hårdast av trender, pågår också en förrådsstädning av historien. Unga män och kvinnor bakar surdeg, stoppar sin egen korv och klär sig som om de levde under beredskapstiden. Journalisten och krönikören Natalia Kazmierska twittrade nyligen: "Vi åker bil och leker 'penschis eller hipster' när vi kör om folk med keps och mustasch." Killarna i GRAVEYARD skulle kunna svänga sina lurviga på catwalken under modeveckan i Stockholm 2013 om de ville.

Det vore något att se fram emot. Kanske blir det nya året gott trots allt, även för rockfans. Den som lever får se. Till dess - vilka är era favoriter från det gångna året inom det traditionella (hård)rocksfacket? Här är mina:

1. WITCHCRAFT - Legend
2. TROUBLED HORSE - Step Inside
3. GRAVEYARD - Lights Out
4. IMPERIAL STATE ELECTRIC - Pop War
5. HORISONT - Second Assault
6. ZZ TOP - La Futura
7. KADAVAR - Kadavar
8. YEAR OF THE GOAT - Angels' Necropolis
9. SKÅNSKA MORD - Paths to Charon
10. JESS AND THE ANCIENT ONES - Jess and the Ancient Ones


Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.