Iced Earth - The Glorious burden

Band: Iced Earth
Titel: The Glorious burden
Bolag: SPV/Steamhammer

Iced Earth har varit ett av mina favoritband ända sedan jag köpte deras andra skiva "Night of the stormrider" när den kom 1991. Debuten "Iced Earth" (1990) får väl anses som ett lite svagare kort även om den också är bra, men från "Night..." och framåt har kanonskivorna avlöst varandra ända fram till förra alstret "Horror show" (2001) som var en liten besvikelse, åtminstone för mig. Så här i efterhand har Mr Iced Earth, Jon Shaffer, också antytt att han inte var helt nöjd med nämnda skiva. Med förra skivan i åtanke i kombination med att bandets utmärkte sångare Matt Barlow hade hoppat av låg jag ganska lågt med mina förväntningar inför "The Glorious burden".

Min oro visade sig dock vara obefogad. Jon Shaffer menar att detta är det bästa han åstadkommit och jag är beredd att hålla med honom. Detta är helt enkelt otroligt bra. Ett av Shaffers stora intressen här i livet är krigshistoria och det är kring detta tema som "The Glorious burden" kretsar. Framförallt är det den amerikanska krigshistorien som avhandlas.

Skivan inleds med "The star-sprangled banner" och patriotismen frodas. Därefter följer "Declaration day" som inte är något annat än ett mästerverk och när refrängen kommer är det nästan omöjligt att inte knyta näven och sjunga med. Det finns dock många fler kanonlåtar, "When the eagle cries", "Attila", "Hollow man", "Valley forge" och "Waterloo". Därmed har jag räknat upp nästan hela skivan.

Skivans absoluta höjdpunkt, i konkurrens med "Declaration day", är den avslutande ca 30 min långa trilogin "Gettysburg (1863)" som mycket riktigt handlar om det berömda slaget vid just Gettysburg. Detta mastodontstycke känns oerhört genomarbetat. Verser, refränger och instrumentala partier flyter ihop på ett närmast perfekt sätt och nye sångaren Tim "Ripper" Owens (känd från Judas Priest) sjunger som han aldrig gjort förr. Matt Barlow är redan bortglömd. På "Gettysburg (1863)" har Shaffer även anlitat The Prague Philharmonic Orchestra, vilket gör att stycket känns än mer dramatiskt och atmosfäriskt. Det är en fröjd att sitta med texthäftet i hand och "följa med ut på slagfältet". Dessutom beskriver Shaffer i texthäftet vad han försöker förmedla under styckets instrumentala partier. Shaffer är väldigt stolt över "Gettysburg (1863)", men det har han all rätt att vara. Mästerligt var ordet!

Om du inte redan har införskaffat "The Glorious burden" så är det dags att göra det. Detta är en skiva som bara måste finnas i samlingen. Ska bli oerhört intressant att få höra nya materialet live. Längtar redan till konserten i april...