Gubben Noak
Kollega David Noaksson (Close-Up, Dagbladet i Sundsvall) förkroppsligar allt vad snille och smak heter inom svensk metaljournalistik (om man bortser från hyllandet av en och annan ringbrynjerasslande power metal-batalj).
Öl, klassisk litteratur och Sturm und Drang-metal - han har koll på det väsentliga i tillvaron. Tyvärr delar han inte med sig av det där på sin blogg så ofta som man skulle vilja, men nu finns ett nytt inlägg titulerat - ta ett djupt andetag - "Den fransk-uruguayanska artonhundratalslitteraturens färd in i samtiden".
Paulo Coelho-bashing, Jonas Thente-hänvisning, Comte de Lautréamont-hyllning och Current 93-upplysning på en gång, mer behöver man inte vederkvicka sig med för att få en fin start på den nya veckan.
Fast "ju svårare prosa/poesi, desto bättre musik"? Någon har förträngt SEPULTURAs haveri "Dante XXI". Se där ett band som borde välja lite lättare litterära klassiker. Kanske "Max kaka" nästa gång.
Jo, allvar. Då hade jag orkat vara nyfiken på bandets album nummer tretton, som är under inspelning i São Paulo. Fan vet vilket tema de har kläckt den här gången för att framstå som djupsinniga och originella. "Alkemisten"? Vadslagningsfirmorna ger bara 2,5 gånger pengarna tillbaka.
- och/eller: Maldoror is ded ded ded ded
Ett exempel: Om ett band säger sig vara inspirerat av Paulo Coelhos "Alkemisten" vet man att musiken har lika mycket djup som en reklamfilm för Palmolive. Det är som att hälla en kopp piss i en destillationspanna och tro att det i andra änden kommer ut en single malt-whisky. Nog för att hjärnan kan bearbeta och förädla råmaterialet, men det finns gränser för vad den förmår - det går inte att koka soppa på en spik.
Nu till det jag egentligen ville skriva om: det prosapoetiska verket "Maldoror" av den fransk-uruguayanska författaren Comte de Lautréamont (1846-1870). Mycket kan sägas om både honom och de febriga drömsyner som leviterar över bokens sidor. Det tänker jag inte göra. Jonas Thente får i stället vara er guide i katakomberna (länk till recension).
Ett blixtbelysande utdrag ur boken, dock: "Jag skall skriva ner några rader om hur redbar Maldoror var under sina tidiga år, när han levde lycklig; det är nu gjort. Senare insåg han att han var född ond."
För att åter ansluta oss till det inledande resonemanget kan jag nämna fem band som ammat vid Comte de Lautréamonts bröst (och apropå det: vet någon hur det gick för den där killen som skapade genusanarki när han - som ett experiment - försökte producera bröstmjölk?).
Banden är som följer: Current 93, Bauhaus, The Ocean, Aborym och Secrets of the Moon. Det som direkt slår en är att det inte är band som det går tretton på dussinet av. Om de möts någonstans är det i motståndet för det konventionella (och möjligen också i viljan att skapa något av ett mer bestående värde, något som har ett hem utanför tiden). Av det här följer också att ni aldrig kommer få höra Sonic Syndicate prata sig varma om de "homeriska liknelser som växer ut som tumörer" ur den fransk-uruguayanska författarens varbölder till prosa.
Det är givetvis tillåtet att tvivla på riktigheten i mitt påstående. Men, när ni tvivlat färdigt kan ni ta och lyssna på följande låtar och sluta upp med dumheterna. (Om någon fortfarande inte har Spotify - vilket är lika troligt som att folk inte har rinnande vatten i sina hus - sitter jag på en hög inbjudningar. Skicka en bön eller en bloggkommentar och jag förbarmar mig.)
Current 93 - Maldoror is ded ded ded ded (länk)
Secrets of the Moon - I Maldoror (länk)
Bauhaus - The three shadows part I (länk)
Följ Metalcentral på Facebook för det senaste inom metal i form av recensioner, nyheter, bilder, videos och exklusiva tävlingar, direkt i din news feed.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar