It Will Come - Bound (7)

Band: It Will Come
Titel: Bound
Antal låtar: 3
Recensent: Anders Jacobsson

"It Will Come" är namnet på en mindre lyckad My Dying Bride-låt på "Like Gods of the Sun". Göteborgarna i bandet med samma namn tycker dock att namnet rockar och är mörkt nog för att använda för sin egen Doom-konstellation. Om det är ett bra namn kan ju sannerligen diskuteras, men när jag sätter på den här 3-låtars demoplattan så tycker jag det är skit samma. Det här är faktiskt riktigt bra!

I It Will Come så sköter en dam vid namn Louise Halldin sång och bas, och hon gör det bra. Sången kan kännas lite för diskret med tanke på den mörka ljudbilden, men hon lyckas förmedla den där vemodiga känslan som behövs för att det ska lyckas. Dock så bemästrar hon inte de låga tonerna så bra. Detta är något som med all säkerhet kommer bli bättre med tiden. En sak som slår mig då jag lyssnar är att låtarna är för korta, även om de är dynamiska. När man precis tagit in stämningen i en låt och känner för att stanna kvar där, så tar den slut. Demon är faktiskt överlag för kort, men av egen erfarenhet vet man ju hur dyrt det är att gå in i studion som demoband, så det är bättre att göra det man har så bra som möjligt av det man har, istället för att ta onödiga risker. Visserligen hade jag kanske sett att de slopat andra spåret "Storm of Sin" och gjort de andra två låtarna längre. Inget fel på den låten egentligen, men Louises försök att sjunga lågt är som sagt inte alltid så bra. Detta drar ner betyget en aning tyvärr.

De vet vad de gör också för den delen, för produktionen är helt ok och passar stilen. Gitarr och trumljud ligger rätt och har tillräckligt med kraft för ge bra känsla. Doom metal är ju knappast något som Sverige producerar i överflöd och det råder minst sagt brist på denna underbara genre i vårt avlånga land, då vi mest är mest kända för vår power och death metal. Därför är det extra kul med ett nytt fräscht band här i Sverige som lirar doom metal. Mer av den här varan, tack!

Något som slår mig är att dessa göteborgare påminner lite om The 3rd and the Mortals fullängsdebut, "Tears Laid in Earth". Detta är såklart något bra eftersom det är en av de bättre plattor som släppts, enligt mig. Man hör även lite Candlemass-vibbar (så klart), och denna mix känns som ett bra hopkok. Självklart så har It Will Come en hel del jobb kvar innan de kommer i närheten av mästerverk som "Tears Laid in Earth" och Candlemass plattor som "Ancient Dreams", men de har ändå lyckats mycket bra på sin första demo. Vi får hoppas att det bara kommer gå framåt i fortsättningen och att det blir lite mer kraft och jävlar anamma rent röstmässigt. Vi får hoppas att det kommer gå bra för It Will Come. De har iallafall mitt stöd.