Evelyn Grace - Nothing Left

Band: Evelyn Grace
Titel: Nothing Left
Antal låtar: 3
Recensent: Anders Jacobsson

"Vi lägger all vår energi på bandet, och tänker ta det så långt det är möjligt." skriver Enköpingsbaserade Evelyn Grace i sitt informationsblad, och det är helt rätt attityd för att lyckas i den här branschen. Brinner medlemmarna i ett band för det de gör, så kan de gå hur långt som helst, och det är inte bara rätt inställning Evelyn Grace har, utan potentialitet i låtarna ger en mycket positiv inblick redan efter första minuten in på öppningsspåret.

Emotionell rock är vad bandet kallar sin konst, men för att närmare beskriva stilen så att det ter sig begripligt för dem som läser den här recensionen, så vill jag nog även påstå att det finns tydliga Gothic-influenser, inte minst från tidigare Lacuna Coil och The Gathering. Den begåvade sångerskan Astrid Mellgren visar att hon både ha styrka, personlighet och känsla i sin vackra röst, och den smälter otroligt bra ihop med den varierande tunga musiken. För att vara en demo så tycker jag produktionen är fantastisk, och jag har hört många fullängdsplattor som hyllats av både kritiker och fans som har mycket sämre produktion" men som vi vet; det här bandet har viljan att satsa, och det hårt.

Evelyn Grace är långt från originella, men det som är skönt är att de heller inte försöker att vara det. De kör sin grej och det funkar alldeles utmärkt. Man får dock lite av en tomhetskänsla efter denna 3-låtars demo är slut, för i sin helhet så får vi inte ta del av mer än drygt 11 minuters örongodis, och personligen blir jag inte det minsta mätt efter endast en liten förrätt. Men det ska sägas att demos är inget annat än förrätter heller, och denna var otroligt mumsig, men portionen var för liten. Längre låtar hade inte skadat.

Evelyn Grace är ett band jag absolut vill höra mer av.