Esoteria - Setting sails for the future...

Band: Esoteria
Titel: Setting sails for the future...
Antal låtar: 4

Kalmargänget Esoteria visar upp en imponerande hemsida och en utomordentligt välformulerad satirisk världsåskådning. Det skulle verkligen ha varit tråkigt om deras musik inte levat upp till de förväntningar som oundvikligen inställer sig, tillika med oemotståndliga titlar som "Simultanagnosia" och "DNAnimate". Men jodå, det här låter riktigt bra, även om jag inte riktigt går med på att "thrash" är den rätta genrebeteckningen. Tempot är inte tillräckligt hektiskt för det, så jag kallar det här för heavy metal som inte snålar på synkoper, stopp och snarlika rytmiska utsmyckningar.

Delar man upp helheten på denna demo i sina beståndsdelar, så får Esoteria med beröm godkänt i två moment av tre.
1. Musiken. Inga fel alls, det här är bra hårdrock " as simple as that.
2. Framförandet. Få bockar i kanten, detta är duktiga gossar. Snyggt basspel och läckra gitarrsolon, men de stora utropstecknen är nog ändå innovative keyboardisten Ellis Edin Markskog och sångaren Andreas Rylander. Den sistnämndes röst är en oslipad men redan mångfasetterad diamant som ömsom skänker Annihilator-, ömsom Crimson Glory-stämning över Esoterias tonkonst. Trumspelet är möjligen en svagare punkt (batteristen har sedan dess lämnat bandet), men det är svårt att säga helt säkert pga moment nummer tre, dvs
3. Produktionen. Här brister det kraftigt vilket tyvärr sänker totalupplevelsen. Sång och trummor är vad man hör för det mesta, resten framstår mest som ett avlägset sorl. Tänk vad det här kunde ha blivit mäktigt under en garvad producents egid! Men visst, såna är inte gratis"

Nåja, betyget blir högt i alla fall. Och inom ett par år kanske det blir ett skivbolags sak att bekymra sig över inspelningsbudgeten! Right, guys?