Masugn - A Scent of Decreation (7)

Band: Masugn
Titel: A Scent of Decreation
Antal låtar: 4
Recensent: Max Piltz

Jag blir inte riktigt klok på MASUGN och deras andra demo. Första intrycket är att det är riktigt skön dödsmetall som står stadigt med rötterna i Stockholmsskolan fast den småflörtar med den melodiösa Göteborgsskolan. Gitarrerna låter underbart aggressivt distade och Marco Tervonen från THE CROWN som producerat har kranat till en felfri och perfekt avvägd ljudbild. Dom individuella prestationerna från alla fyra killar i bandet imponerar också, trummorna är snabba och tajta och medlemmen Eyztinger som growlar gör bra ifrån sig. Över dom malande riffen ligger ibland dissonanta gitarrslingor som adderar elak stämning och lyfter låtarna över den medelmåttiga nivån. Så långt allt bra.

Men det är ändå nåt med bandet och dess koncept som gör det svårt att bedöma detta rättvist. Förmodligen börjar det med bandnamnet som från början är jävligt märkligt, jag menar, MASUGN, vad är det för namn? Det svart/vita omslaget är också riktigt fult. Och lyriken och låttitlarna håller inte heller ihop.

Hallå killar, det spretar åt för många håll! Och det var innan jag kollade bandets hemsida och blev ännu mer förvirrad. Vad vill ni egentligen?

Är det befogat eller ens rättvist att klaga på ett demoband för att allt utom musiken är dåligt? Klart som fan det är! Idag svämmar världen över av begåvade metalmusiker och vill man, som det här gänget verkar vilja, bli kontrakterade måste man jobba mer med allt det där joxet runtomkring. Vad MASUNG behöver är " förutom nytt bandnamn och ny bandlogga " en person som är lika skicklig på att skapa en tydlig profil för bandet, som bandet själva är på att komponera och framföra sin dödsmetall. Det är dom värda eftersom demon, när allt kommer omkring, faktiskt är verkligt bra.