Brides Of Destruction - Here come the brides

Band: Brides of destruction
Titel: Here come the brides
Bolag: Mayan Records

Recensent: Magnus Gustafsson

Partyrock på högsta nivå skriven och framförd av två legender från Los Angeles. Båda (ö)kända från sina forna band Mötley Crüe och L.A Guns. Nikki Sixx och Tracii Guns nya gemensamma skötebarn har det snackats om bra länge nu. Nästan varje dag har man under vintern kunnat läsa på t.ex. nyhetssajten Blabbermouth om bandet och deras album. Och nu är det här.

Hur låter det då? Jodå, det märks att det är erfarna låtskrivare som bestämt sig för att göra en solid platta som fungerar på sommarens turnéer och festivaler. Det är ett lagom skitigt sound med godkänt sväng. Sångaren, den för mig helt okände, London Le Grand har en raspig röst som ibland påminner om en rabiat Johnny Rotten, sköter sin uppgift med bravur.

Egentligen är detta ingenting märkvärdigt. Det är standardrock med en del glam, en del grunge och en stor del jävlaranamma. Det påminner också mycket om Mötley Crües självbetitlade alster från 1994 med John Corabi på sång. Jag gillade faktiskt den skivan så "Here come the brides" faller i det avseendet i god jord. Men samtidigt känns det som om bandet satsat på lite för säkra recept i låtmaterialet. Jag hade gärna sett att de tagit ut svängarna lite mer och låtit musiken få ett eget liv. Nu är det bara det man förväntat sig att höra och ingenting mer. Nikki Sixx och hans nya besättning har gjort det lite väl lätt för sig.

Men på det stora hela funkar det ju utmärkt. Det är bra bruksrock för festliga tillfällen under sommaren. Och jämför man med svenska motsvarigheter som till exempel Backyard Babies så går det inte att komma ifrån att Mr Sixx skriver låtar som har mer attityd i sina tre första takter än vad Dregen & Co någonsin kommer att prestera under hela sin karriär.