Brazen Abbot - Guilty as sin

Band: Brazen abbot
Titel: Guilty as sin
Bolag: Steamhammer
Betyg: 7,5/10

Första gången den bulgariske multiinstrumentalisten Nikolo Kotzev dök upp i mitt musikliv var när han medverkade på Baltimores platta "Double density" från 1991. Ett par år senare startade han projektet Brazen Abbot och gav under åren 1995 - 1997 ut tre skivor.  Därefter skrev han en rockopera som hette Nostradamus. Ett omfattande arbete.  Nu har det blivit dags att släppa en Brazen Abbot skiva igen. Vid mikrofonen finns Joe Lynn Turner, Göran Edman och Jörn Lande. Bakom dessa herrar återfinns, förutom Nikolo själv, Ian Haugland, John Levén och Mic Michaeli (ex. Europe). Onekligen en kittlande sättning som kan få det att gunga. Här pratar vi om klassisk hårdrock med rötter i 70 och 80-talet. Joe Lynn Turner får det att låta lite Rainbow emellanåt och det är vackert så, men den stora kicken för undertecknad är nog ändå att tack vare orgelsoundet går tankarna till Deep Purple. För mig som upptäckte rock´n´roll när jag hörde Purple´s "Machine Head", med låtar som "Smoke on the water", "Lacy" och "Space Truckin´" m.fl. , är det ren nostalgi att lyssna på en del låtar på "Guilty as sin". Givetvis är produktionen modernare och låtmaterialet lite tuffare, men nog kan man spåra en del inspiration från Purples produktioner. Efter starka öppnaren "One life to live" och hårdriffande "Eyes on the horizon" tappar man helt tempo i den tråkiga balladen "I´ll be free". Därefter följer skivans höjdpunkt "Slip away". Det känns definitivt som om låtarna 3 och 4 kommer i fel ordning. Annars är plattan jämn och bjuder på bra sång, grymt tight komp och ett imponerande gitarrarbete. En möjlig invändning är att en del låtar helt saknar refräng. Men i gengäld så finns det ett par spår med riktigt klistriga refränger. Tidigare nämnda "Slip away" och "Supernatural" är starka kort. En annan riktigt bra låt är balladen "Bring the colors home"  För övrigt känns en del låtar lite onödigt långa, framförallt titelspåret som är nästan 9 minuter.

Gillar du plattor som sätter sig direkt efter en lyssning så ska du nog leta vidare, men gillar du ovan nämnda influenser och klassisk rak hårdrock så rekommenderar jag gärna "Guilty as sin".