TNT - My religion

Band: TNT
Titel: My religion
Bolag: MTM

TNT är tillbaka. Jag upptäckte dem i slutet på 80-talet genom skivan "Tell no Tales", med starka låtar som "10 000 lovers" och "As far as the eye can see". Jag fastnade direkt för bandet med det intensiva gitarrarbetet och den säregna rösten. Gruppen bildades 1982 och efter ett antal släppta skivor och en hel del turnerande så splittrades man 1991. Som för så många andra band så uppstod dock en oemotståndlig abstinens. 1999 släpptes plattan "Transistor" och i somras kom EPn "Give me a sign". Nu har turen kommit till fullängdaren "My religion".

Först kände jag att jag inte kunde greppa plattan riktigt. Den kändes för soft och utan melodier. Efter ett antal varv i CD-spelaren börjar jag dock nicka igenkännande åt den egenartade rösten. Dessutom hittar jag fler och fler sköna melodislingor. Det börjar kännas riktigt gott. Det som bjuds är mest midtempolåtar uppblandat med några ballader. Dessutom två instrumentala alster varav ett är ett kortare akustiskt mellanspel och den andra ligger som en kort epilog. Några av de bästa låtarna är "She needs me", som har ett skönt driv i versen och en helt OK refräng, "Lonely nights" och titellåten "My religion" med sitt sköna gitarrljud. Produktionen är toppmodern och mycket bra. Jag känner ändå en fläkt av 80-talet i framförallt "Everybody´s got a secret". Troligen mest på grund av sångrösten, men även på harmonierna. Allra bäst är låten "Give me a sign" som byggs upp på ett skönt sätt. Den maler tungt och kompromisslöst. En höjdare. Det här är en skiva som växer med antalet spelningar. Ge den en chans, det är den värd.