Time Machine - Reviviscence - Liber...

Band: Time Machine
Titel: Reviviscence - Liber...
Bolag: Massacre

Italienska Time Machine hör till de verkliga slitvargarna inom samtida europeisk metall. De är nu uppe i sitt sjunde fullängdssläpp sedan debuten 1993, då tanken på ett italienskt hårdrocksband av internationellt gångbar kaliber fortfarande skulle ha bemötts med öppet hån av omvärlden. Men tack vare mycken envishet och hantverksskicklighet har de sedan dess avancerat till en frontposition inom den europeiska progmetallens begränsade men respekterade skara, inte alltför långt ifrån genrens förmodligen ohotade ledstjärnor i holländska Elegy. I sanning en bedrift.

Time Machines sättning, med basisten Lorenzo Dého som medelpunkt, har dock aldrig varit särskilt stabil och "Reviviscence " Liber Secundus" markerar debuten för " bland annat - ännu en i raden av frontmän, Marco Sivi. Ordinärt välklingande guldstrupar av hans slag går det dock tretton på dussinet av inom denna musikkategori. Ett djärvare stilbrott på denna punkt skulle åtminstone jag ha upplevt som betydligt intressantare, för är det något som Time Machine fortfarande inte lyckats uppamma så är det en helt egen profil.

Som så mycket annat inom melodisk metall nuförtiden är denna platta fullt njutbar, men saknar utstickande och från konkurrenter särskiljande detaljer. Därtill kommer att detta är andra delen av en planerad trilogi, vilken inleddes med "Evil" (2001) och baserats på författaren Valerio Evangelistis verk. Inget fel i det, och Time Machine gjorde i rättvisans namn konceptplattor långt innan marknaden översvämmats av liknande verk från vår tids tallösa dussinorkestrar. Men en så tydligt markerad höjd ambitionsnivå på musiken innebär också att kraven på att infria lyssnarens förväntningar höjs i motsvarande grad. Och riktigt så märkvärdig är alltså inte den här plattan. Det är snygg, helt ordinär melodisk progmetall, filosofisk och ofta mörk på ett sätt som är snarare moloket än aggressivt.

För Angra-samlare har verket förstås en given plats i och med gästspelen från sagda bands gitarrister Kiki Loureiro och Rafael Bittencourt. I övrigt kunde det förstås avfärdas med orden "endast för särskilda fans av genren", men det vore ändå lite orättvist. Det finns ingen orsak varför inte progmetalrookies skulle kunna stilla sin nyfikenhet med detta lika gärna som hundratalet andra snarlika skapelser. Men något säger mig att Time Machine hoppats på en något mer entusiastisk rekommendation än så.