Perzonal War - Faces

Band: Perzonal War
Titel: Faces
Bolag: AFM

"Faces" är tyska Perzonal Wars andra giv. Eller fjärde. Beroende på hur man räknar. De har nämligen släppt ett par skivor under namnet Personal War (stor skillnad...) också. Jag gissar dock att de flesta som redan känner till Perzonal War först kom i kontakt med dom via 2002 års "Different But The Same". "Faces" påminner mycket om sin föregångare, men jag tycker att de har fått till en fetare ljudbild på nya skivan. "Faces" är även mer varierad.

För det mesta handlar Perzonal Wars musik om melodiös thrash som för tankarna till Metallica, vilket först och främst beror på att sångaren Matthias Zimmer stundtals låter kusligt lik James Hetfield. Visserligen funkar snabba rökare som "Devil In My Neck" och "Into The Fire" bra, men ännu bättre är Perzonal War när de drar ner på tempot och satsar mer på melodier. Även i dessa stunder låter det en del Metallica, men då snarare "Load" än de tidiga skivorna.

Att Metallica är bandets främsta förebilder går inte att ta miste på. Därför är det lite lustigt att de allra bästa låtarna på "Faces" är de som låter minst som Metallica. De underbara gothdoftande "My Secret" och "Tears" påminner snarare om Sentenced och i den sköna "Divergent" där aggressivitet och melodi blandas på ett härligt sätt är det Godsmack som dyker upp i mina tankar. Titelspåret låter som ett lite hårdare Alice In Chains.

Jag är klart imponerad av Perzonal Wars senaste bidrag till metallvärlden. Betrakta därför sjuan som en stark sådan. "Faces" kommer definitivt att få fler chanser av mig. Du borde också ge den en chans!