Persuader - Evolution Purgatory

Band: Persuader
Titel: Evolution Purgatory
Bolag: Noise

Recensent: Peter Gustavsson

För er som läser tidningen Sweden Rock Magazine har ni säkert snappat upp namnet Persuader. Ume-grabbarna som var ett av vinnarbanden i Young Gods Of Metal-tävlingen och belönades med ett kontrakt med Sanctuary/Noise. För er som varit med bandet en längre stund kanske ni kommer ihåg både demon Visions & dreams och The Hunter. Plattan som aldrig fick släppas. Då var bandet ungt och oerfaret, men lyckades ändå pressa fram en sjuhelvetes platta.

Evolution Purgatory är den logiska uppföljaren till The Hunter. Mer spelskicklighet, mera attityd och bra låtar som sätter sig ordentligt. Det är troligtvis såhär Blind Guardian skulle låtit idag om de fortsatt i sina gamla hjulspår. Istället tar Persuader det steget för gruppen. En skön blandning av heavy/thrash metal som är ordentligt välspelad. Soundet är sedan tidigare dagar mörkare och tyngre och sången känns mer aggressiv och laddad. Men stundtals känns dessvärre låtarna något slätstrukna. Något som dock oftast räddas av en ivrigt vrålande Jens. Något som är ett lysande exempel på detta är den tungt gungande Godfather där det gapas för fulla muggar! Övrigt som sticker ut är även låten Sanity soiled som bjussar på en riktig hitrefräng eller efterföljande Masquerade. Persuader har läst på sin läxa och lyckats lyfta en annars stundtals torftig genrè. En vitamin-injektion av norrländsk standard.