Nocturnal Rites - New world messiah

Band: Nocturnal Rites
Titel: New world messiah
Bolag: Century Media

Recensent: Peter Gustavsson

Nocturnal Rites tideräkning kan delas in i tidsepokerna före och efter Jonny Lindkvist. Sångaren som fick ordentligt liv i bandet efter att man lite identitetslöst harvat omkring i landet ingenstans i metalvärlden. De tre första plattorna, "In a time of blood and fire", "Tales of mystery and imagination" samt "The Sacred talisman" visade ett band som visserligen hade talangen att uträtta något större, men saknade udden. Udden blev Jonny Lindkvist som med albumet "Afterlife" visade på att "power metal" ingalunda behövde vara mjukt och klemigt som elaka tungor påstår. Efterföljande "Shadowland" hade "Afterlifes" hårdhet men samtidigt en otroligt melodiös sida som bandet nu fortsatt bygga på i senaste alstret "New world messiah".

Plattan är en relativt logisk uppföljning på "Shadowland" där hårdheten har fått ta ett steg tillbaka lite för att ge plats åt bandets lite mer tralliga sound. Något som kan bli lite tvetydigt. "New world messiah" är nämligen inte ens i närheten av att snudda på tidigare plattor, men har ändå just den typen av melodier och refränger som sätter sig ordentligt. Redan i inledande titelspåret visas det prov på just den sortens refräng som envist borrar sig in i huvudet och vägrar ta sig därifrån. Även låtar som "Avalon" och "Break away" innehar just de egenskaperna. Vad bandet tappar lite på är att några låtar är riktiga superlåtar medans andra inte fullt platsar i den ligan. Klart är dock att "New world messiah" är en riktigt bra platta, och kan med gott samvete inhandlas.