Nightwish - Once

Band: Nightwish
Titel: Once

Recensent: Mattias Nilsson

" Det låter som hon satt en potatis i halsen!

Detta påstående kommer från en av mina bästa vänner, och beskriver hennes åsikt om Nightwish sångfågel Tarja Turunen. Jag är själv inte fullt lika sarkastisk i mina kommentarer, utan nöjer mig med att påstå att bandet, i och med deras nya skiva Once, kommer allt närmre operetter i bästa Lloyd Webberstuk, vilket i mina öron inte alls är fy skam. Synd bara att det är hårdrocken som får bita i det sura äpplet. Once är till större delen en rak uppföljare till deras toppsäljande album Century Child, om än något mer komplicerad och svårlyssnad. Storslaget? Inga frågor om saken! "Higher than hope", "Ghost love score" och "Dark chest of wonders" är alla gigantiska stycken som påminner om Within Temptations mästerverk Mother Earth. Men frågan är hur tusan de skall framföra dem live, med tanke på att det snarare handlar om en orkester som backas upp av ett rockband än det omvända, vilket väl är tanken? Det är det typiska Nightwishsoundet, inget snack om saken, men det är ett mörkare tonläge, och kanske en mer "mogen" stämning. Det är sparsamt med dubbelkaggar och ylande gitarrer, man anspelar mer på ett känslosamt och drömskt ljudlandskap. Vissa säger att bandet söker sig till gothrockarnas plånböcker, och det kan jag förstå. För om fans av Lacuna Coil, Tristania och After Forever tidigare inte gett Nightwish tid då de känt att bandet varit alltför power metalinfluerat kommer de inte ha några som helst problem med Once.

Över lag kanske Once inte representerar Nightwish, utan är en mellanskiva som kompletterar de andra, men jag skulle nog inte ge denna till en rocker som inte hört bandet tidigare. Den kräver att man är "van" vid bandet och vet hur de låter när de inte är så här grandiosa. De storslagna orkesterpartierna är i Therion-skala, och det är inte undra på, när det är samma ensemble som spelar på filmmusiken till Sagan om ringen-trilogin. Lite tråkigt är det dock att Nuclear Blast snålar lite med promotionmaterial, då mitt ex enbart är instoppat i ett enkelt pappomslag utan varken medföljande bilder eller texthäfte. Som recensent vill jag helst ta del av den kompletta produkten, och inte bara den ljudmässiga sådana. Nåja, jag kommer ju att köpa skivan snarast, så det löser sig. Jag tycker Du skall göra det samma. Minä rakastan Nightwish!