Dark Funeral - Where Shadows Forever Reign (8)

Band: Dark Funeral
Titel: Where Shadows Forever Reign
År: 2016
Bolag: Century Media Records

Recensent: Henric Ivarsson

Sju år har passerat sedan DARK FUNERAL senast släppte en fullängdare och de två senaste albumen var minst sagt tråkiga och intetsägande. Egentligen är det bara ”The Secrets of the Black Arts” och ”Diabolis Interium” som har lyckats fånga mitt intresse och då främst debuten. Efter den senare började bandet balla ur totalt med en fruktansvärt plastig produktion, gummirustningar som ser ut att höra hemma i live-rollspel och Caligulas urfåniga dödskallesminkning kopierad rakt av från senaste numret av Fantomen. Jag hoppas och tror att de tysta åren varit fyllda av reflektion och självrannsakan för ”Where Shadows Forever Reign” är ljusår från det senaste Lord Ahriman och co släppte ifrån sig. Den klår kanske inte ”The Secrets...” men då debuten har snurrat från och till under 20 års tid är det kanske inte konstigt att jag håller den högre. Visst finns det en och annan låt som inte håller toppklass men när ”Beast Above Man” plöjer på helt skoningslöst eller ”To Carve Another Wound” går in på sista riffet kittlar det rejält i magen. Helhetsupplevelsen är mycket angenäm, inte minst tack vare trummorna och dess produktion som driver på låtarna och ger dem det lilla extra. Lite brist på fantasi är det när det kommer till omslag och skivtitel då båda känns återanvända från ”The Secrets...”. Har man en låt som heter ”Where Angels Forever Die” kanske man kan kräma ur sig en något fyndigare skivtitel än ”Where Shadows Forever Reign”. Och släng bort dessa jävla rustningar och packa upp den gamla S&M-lådan igen.