Six Feet Under - Graveyard Classics IV (1)

Band: Six Feet Under
Titel: Graveyard Classics IV
År: 2016
Bolag: Metal Blade
Betyg: 1/10

Trumliret är stelbent; gitarrerna saknar helt bett och känsla och "sången" är under all kritik. Allt låter galet oinspirerat. Chris Barnes må vara en legendar och hans röst är definitivt en av dödsmetallhistoriens lättaste att känna igen. Med såväl CANNIBAL CORPSE som SIX FEET UNDER har han släppt plattor som gör att han förtjänar sin legendstatus. CANNABIS CORPSE-snubbarna som ställer upp med instrumenthanteringen här är normalt sett inte heller helt oävna. Ändå är det en katastrof av bibliska mått vi får oss till livs.

Den första installationen i "Graveyard Classics"-serien (släppt 2000) var faktiskt rätt rolig ändå. Låtar av EXODUS, ANGEL WITCH, ACCEPT och andra tuffa band fick sig en rejäl genomkörare i dödsmetallblendern och man sjöng med och skrattade om vartannat. 16 år senare, på utgåva numero fyra, är konceptet brutalt urvattnat. Det är dock inte alls där problemet sitter. "Graveyard Classics IV: The Number of the Priest" är nämligen ren och skär pannkaka. Rakt igenom. Chris Barnes låter som om han knappt lyckas få luft och det mullrande growlet blir istället ett vekt och ovärdigt gurglande. Hur de överhuvudtaget fått släppa detta är bortom mitt förstånd.

Fantastisk samling låtar och ändå kanske den enskilt sämsta skiva som någonsin släppts. Hyfsat imponerande på något sätt. Det faktum att Chris Barnes ändå är Chris Barnes och Ray Alders (FATES WARNING) korta inhopp i "Invader" gör att jag ändå måste dela ut en stilpoäng.