Anaal Nathrakh - Desideratum (8)

Band: Anaal Nathrakh
Titel: Desideratum
År: 2014
Bolag: Metal Blade

Recensent: Fredrik Sandberg

Om det är något Birmingham-duon ANAAL NATHRAKH har gjort sig kända för, så är det (möjligen med undantag för ordvitsar kring bandnamnet) att musiken de skapar kännetecknas av ett kreativt kaos. Med rötterna i black metal, men med influenser även från grindcore och industriell metal, samt med en ”no holds barred”-attityd till hur man kan och får skriva låtar, är det inte utan att det känns något spretigt vid en första genomlyssning av åttonde fullängdaren ”Desideratum”.

Vid en första genomlyssning, alltså. ANAAL NATHRAKH (ett namn som alltså inte har med kroppsöppningar att göra, utan är taget från klassiska långfilmen ”Excalibur”) är ett band som ställer höga krav på sin lyssnare, men som även bjuder tillbaka generöst för investerad tid. Om man skrapar på den kaotiska, skräniga och stormigt svarta ytan, finns det nämligen gott om små intrikata detaljer och nyanser. Spoiler alert på en av dem: spana efter den hederligt tvärförbannade, svenskspråkiga samplingen två och en halv minut in på ”Rage And Red”… Helhetsintrycket vilar dock på den ständiga närvaron av en rå, obändig energi, en vilja att genom illvilligt tvåtaktsmangel och kompromisslösa vrål skrämma skiten ur oss lyssnare, samt en frekvent förekomst av elegant harmoniserande gitarrmelodier.

Ändå är det ett annat av britternas signum som är den stora behållningen: refrängerna. Är det något som Mick Kenney och Dave Hunt kan, är det nämligen att skruva ihop sådana djävulusiskt starka hitrefränger att klockorna stannar! Lyssna bara på spår som ”Unleash”, ”Joystream” och ”Idol” – det sistnämnda för övrigt en av årets hittills allra bästa låtar, om du frågar mig. Personligen får jag mild gåshud av styrkan i dessa partier, vilket gör det tämligen lätt att ha överseende med de partier på skivan som inte når riktigt samma höjder. (Som exempel kan nämnas det tämligen överflödiga intro-stycket ”Acheronta Movebimus”.)

Det finns alltså skönhetsfläckar på skivan, det medges. Samtidigt kan jag inte låta bli att falla för helheten, och när man är nykär brukar de där (med tiden kanske irriterande) udda små vanorna partnern har mest framstå som charmiga. Så även här, varför jag ger dig följande löfte: ge ”Desideratum” den tid och det engagemang plattan förtjänar, så betalar den tillbaka med råge. Deal?