Distant Thunder - Welcome the End

Band: Distant Thunder
Titel: Welcome the End
Bolag: Massacre

Sångaren James Rivera är för evigt; om än beklagligtvis först i efterhand; kultförklarad för sina insatser i Helstar " denna eminenta US-metalcombo som tyvärr gick i putten som offer för "före sin tid"-bacillen. I anslutning till millennieskiftet tog vokalisten nya tag i Destiny's End, vilka efter två underskattade plattor följde moderbandet i graven. Därefter har Rivera hankat sig fram som coversångare, gjort ett inhopp i Flotsam and Jetsam samt spelat in en måttligt bejublad studioprodukt med Seven Witches. Fram tills nu då, alltså.

Distant Thunder heter alltså det nybildade påfundet, där Rivera återförenats med forne Destiny's End-gitarristen Eric Halpern (som han tidigare avfärdat som en självömkande gnällspik). Här borde jag ha kunnat säga något i stil med "föga överraskande låter detta en hel del som Destiny's End", men det kan jag inte med gott samvete göra. Verkligt överraskande är det däremot att Rivera själv tycks anse att detta är en naturlig, rentav förbättrad fortsättning på Destiny's End. För likheten är inte direkt påfallande, om man säger så.

Om Destiny's End liksom Helstar levererade högkvalitativ, vasskantad och elak US-metal av höghastighetsvarianten, är Distant Thunder bara ännu ett i den samtida mängden kapabla men högst ordinära heavyband. "Welcome the End" är dessutom mycket sämre producerad än vad man har rätt att förvänta av ett gäng garvade veteraner, i synnerhet då det gräsliga gitarrljudet. Nyinspelningen av Helstar-klassikern "Run With the Pack" (1984) besitter inte bråkdelen av originalets gnista, Accepts "Restless and Wild" (1982) borde definitivt ha fått vila i frid, och till råga på allt låter Riveras röst inte sällan halvfalsk och mer än så.